elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Monitoring Principles in Aviation and the Importance of Operator-Redundancy

Möhlenbrink, Christoph und Wies, Matthias und Jipp, Meike (2011) Monitoring Principles in Aviation and the Importance of Operator-Redundancy. SMC 2011, 2011-10-09 - 2011-10-12, Anchorage, Alaska. doi: 10.1109/icsmc.2011.6084101.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

The aim of this paper is to discuss developments in aviation with respect to their affect on redundancy and dependability of the complex human-machine system. With the improvement of technical systems and increasing automation in aviation, the attempts to reduce the number of human operators in the flight guidance system is still one goal of actual research. Single pilot cockpit or single controller working positions are the key words for pinpointing this issue. While for technical systems the developments advocate the integration of a higher level of redundancy to improve the dependability, a contrary trend is determinable for the human operator by transitioning to single operator systems. To be able to evaluate this process, this paper analyses three different monitoring principles that form the basis for redundancy and thus dependability. The monitoring principles are (A) the automation-automation, (B) the human-automation, and (C) the human-human. Research that focuses on single operator systems consequently eliminates the human-human monitoring principle. The authors argue that the consequences of this elimination are not understood so far and have great impact on the dependability of the overall system, since some highly valuable aspects of the human-human monitoring principle would be irreplaceably lost with the change to single operator systems.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/70033/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:Scopus referiert: Begutachtungsstatus auf referiert in Journal gesetzt.
Titel:Monitoring Principles in Aviation and the Importance of Operator-Redundancy
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Möhlenbrink, ChristophChristoph.Moehlenbrink (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wies, MatthiasMatthias.Wies (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6514-3211171406711
Jipp, MeikeMeike.Jipp (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2011
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1109/icsmc.2011.6084101
Status:veröffentlicht
Stichwörter:single operator, redundancy, dependability, monitoring, human-automation interaction
Veranstaltungstitel:SMC 2011
Veranstaltungsort:Anchorage, Alaska
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 Oktober 2011
Veranstaltungsende:12 Oktober 2011
Veranstalter :IEEE System, Man and Cybernetics Society
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Systemergonomie
Hinterlegt von: Möhlenbrink, Christoph
Hinterlegt am:21 Jul 2011 11:51
Letzte Änderung:11 Nov 2024 09:05

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.