Dittus, Holger (2011) How does Lightweight Design affect Traction Energy Consumption of Railway Vehicles? EVER 2011 - International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies, 2011-03-31 - 2011-04-03, Monaco.
PDF
- Nur DLR-intern zugänglich
183kB |
Kurzfassung
Energy consumption of rolling stock is becoming more and more important for manufacturers and operators of railway vehicles. One simple measure to improve energy efficiency is the reduction of vehicle weight by utilizing lightweight design in the construction of railway vehicles. In this paper the effects of weight reduction on energy consumption are analyzed for different railway vehicle classes and operational scenarios. Three generic vehicles are defined, each representing a typical vehicle class. In conclusion, we derive from the calculated energy savings the costs that may arise for eliminating 1 kg of vehicle mass so these costs can be amortized through energy savings over the lifetime of the vehicle.
elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/69447/ | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dokumentart: | Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper) | ||||||||
Titel: | How does Lightweight Design affect Traction Energy Consumption of Railway Vehicles? | ||||||||
Autoren: |
| ||||||||
Datum: | 31 März 2011 | ||||||||
Referierte Publikation: | Ja | ||||||||
Open Access: | Nein | ||||||||
Gold Open Access: | Nein | ||||||||
In SCOPUS: | Nein | ||||||||
In ISI Web of Science: | Nein | ||||||||
Status: | veröffentlicht | ||||||||
Stichwörter: | Energiebedarf Schienenfahrzeug Leichtbau Massenreduzierung Einsparpotentiale Nah-, Regional und Hochgeschwindigkeitsverkehr | ||||||||
Veranstaltungstitel: | EVER 2011 - International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies | ||||||||
Veranstaltungsort: | Monaco | ||||||||
Veranstaltungsart: | internationale Konferenz | ||||||||
Veranstaltungsbeginn: | 31 März 2011 | ||||||||
Veranstaltungsende: | 3 April 2011 | ||||||||
HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr | ||||||||
HGF - Programm: | Verkehr | ||||||||
HGF - Programmthema: | Bodengebundener Verkehr (alt) | ||||||||
DLR - Schwerpunkt: | Verkehr | ||||||||
DLR - Forschungsgebiet: | V BF - Bodengebundene Fahrzeuge | ||||||||
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | V - Next Generation Train (alt) | ||||||||
Standort: | Stuttgart | ||||||||
Institute & Einrichtungen: | IT-Management (IK-M) Institut für Fahrzeugkonzepte > Modellierung und Simulation Institut für Fahrzeugkonzepte > Alternative Antriebe und Energiewandlung Institut für Fahrzeugkonzepte > Fahrzeug-Energiekonzepte | ||||||||
Hinterlegt von: | Dittus, Holger | ||||||||
Hinterlegt am: | 05 Apr 2011 10:03 | ||||||||
Letzte Änderung: | 24 Apr 2024 19:34 |
Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags