elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

How does Lightweight Design affect Traction Energy Consumption of Railway Vehicles?

Dittus, Holger (2011) How does Lightweight Design affect Traction Energy Consumption of Railway Vehicles? EVER 2011 - International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies, 2011-03-31 - 2011-04-03, Monaco.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
183kB

Kurzfassung

Energy consumption of rolling stock is becoming more and more important for manufacturers and operators of railway vehicles. One simple measure to improve energy efficiency is the reduction of vehicle weight by utilizing lightweight design in the construction of railway vehicles. In this paper the effects of weight reduction on energy consumption are analyzed for different railway vehicle classes and operational scenarios. Three generic vehicles are defined, each representing a typical vehicle class. In conclusion, we derive from the calculated energy savings the costs that may arise for eliminating 1 kg of vehicle mass so these costs can be amortized through energy savings over the lifetime of the vehicle.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/69447/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:How does Lightweight Design affect Traction Energy Consumption of Railway Vehicles?
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Dittus, Holgerholger.dittus (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3981-5560NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:31 März 2011
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Energiebedarf Schienenfahrzeug Leichtbau Massenreduzierung Einsparpotentiale Nah-, Regional und Hochgeschwindigkeitsverkehr
Veranstaltungstitel:EVER 2011 - International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies
Veranstaltungsort:Monaco
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:31 März 2011
Veranstaltungsende:3 April 2011
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:IT-Management (IK-M)
Institut für Fahrzeugkonzepte > Modellierung und Simulation
Institut für Fahrzeugkonzepte > Alternative Antriebe und Energiewandlung
Institut für Fahrzeugkonzepte > Fahrzeug-Energiekonzepte
Hinterlegt von: Dittus, Holger
Hinterlegt am:05 Apr 2011 10:03
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:34

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.