elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

High-fidelity human-in-the-loop simulations as one step towards remote control of regional airports: A preliminary study

Möhlenbrink, Christoph und Friedrich, Maik und Papenfuß, Anne und Rudolph, Michael und Schmidt, Markus und Morlang, Frank und Fürstenau, Norbert (2010) High-fidelity human-in-the-loop simulations as one step towards remote control of regional airports: A preliminary study. ICRAT 2010, 2010-06-01 - 2010-06-04, Budapest, Ungarn.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

The paper reports on an experimental work environment for simulating remote control of regional airports and initial results obtained by high fidelity human-in-the-loop simulations. At the Institute of Flight Guidance of the German Aerospace Centre a concept for remote control of regional airports was developed since 2002 and a corresponding experimental testbed realized, consisting of facilities for field testing at the Braunschweig research airport and a tower simulator extension for operational remote tower (RTO) simulations with controllers. Human-in-the-loop simulations were conducted, simulating Braunschweig airport to show the operational feasibility of the new working environment. Therefore two tower controllers handled traffic scenarios using a common 200-degree tower simulator, but also using the new work environment, the RTO (Remote Tower Operation)-Console. This setting allows a direct comparison of an evaluation of the RTO-Console and the tower simulator as work environment. Augmented vision aspects were implemented in the simulation runs at the RTO-Console. Moreover, a zoom camera with an automatic tracking function integrated in the work environment for remote control was evaluated. Subjective data from questionnaires and free interviews were gathered for each simulation run. Objective eye data were recorded for the simulation runs using the RTO-Console. The main result from the questionnaires depicts the work environment of the RTO-Console to be comparable with working in a tower simulator. The eye data show that most of the time (53%) the tower controller is looking at the area of interest in the simulated far view, which is in line with former work analyses. The results of the human-in-the-loop simulation suggest the feasibility of tower operation using the RTO-Console. For the operational deployment of remote control of small airports a stepwise validation using human-in-the-loop simulations is indispensable.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/63050/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:High-fidelity human-in-the-loop simulations as one step towards remote control of regional airports: A preliminary study
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Möhlenbrink, ChristophChristoph.Moehlenbrink (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Friedrich, MaikMaik.Friedrich (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3742-2322NICHT SPEZIFIZIERT
Papenfuß, AnneAnne.Papenfuss (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0686-7006NICHT SPEZIFIZIERT
Rudolph, MichaelNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmidt, MarkusNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Morlang, FrankNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fürstenau, NorbertNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2010
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Remote Tower, Controller working position, simulation, validation, eye-tracking
Veranstaltungstitel:ICRAT 2010
Veranstaltungsort:Budapest, Ungarn
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:1 Juni 2010
Veranstaltungsende:4 Juni 2010
Veranstalter :FAA, EUROCONTROL, Budapest University of Technology & Economics
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Systemergonomie
Hinterlegt von: Möhlenbrink, Christoph
Hinterlegt am:04 Feb 2010 09:07
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:28

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.