elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Transonic High Reynolds Number Transition Experiments in the ETW Cryogenic Wind Tunnel

Perraud, Jean und Archambaud, J.P. und Schrauf, Géza und Donelli, Raffaele und Hanifi, A. und Quest, Jürgen und Streit, Thomas und Hein, Stefan und Fey, Uwe und Egami, Yasuhiro (2010) Transonic High Reynolds Number Transition Experiments in the ETW Cryogenic Wind Tunnel. 48th AIAA Aerospace Sciences Meeting, 04.-07. Jan. 2010, Orlando, Fl., USA. ISBN 9781600867392.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://www. aiaa.com

Kurzfassung

With the goal of studying Natural Laminar Flow (NLF) wings for future ‘green’ transport aircraft, the aim of the European Research Project TELFONA is to develop and demonstrate the possibility of testing full aircraft models at large Reynolds numbers in the cryogenic Wind Tunnel ETW, with direct measurements of total drag. Two main steps were defined, first the design and test of a ‘calibration’ model, to be followed by a realistic transport aircraft model. This paper is dedicated to the first one, which was especially designed in order to allow a calibration of the Wind Tunnel transition N-factors at large values of the chord Reynolds number typical of testing in ETW. In order to do so, the wing shape was optimized so that TS and CF N-factors would show a monotonous growth over the longest possible distance. Apart from classical aerodynamic forces, two lines of pressure taps, as well as four patches of a two components cryogenic Temperature- Sensitive Paint (cryoTSP), were installed on both sides of each wing. Model surface temperatures were recorded by several CCD cameras as the intensity of light emission from the TSP, which has to be excited by suitable light sources. After the tests, stability analysis was applied in order to ‘calibrate’ the various models currently used by research labs in Europe, involving a wide range of approaches, including simplified database, local linear and non local linear stability approaches. The paper will describe these different phases of the activities, from design, testing and numerical validation, with a focus on the validation and calibration of transition prediction tools. Examples of numerical results obtained by the project partners will be confronted to the experiments.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/61758/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Transonic High Reynolds Number Transition Experiments in the ETW Cryogenic Wind Tunnel
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Perraud, JeanONERA, Toulouse, FranceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Archambaud, J.P.ONERA, Toulouse, FranceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schrauf, GézaAirbus, BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Donelli, RaffaeleCIRA, CapuaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hanifi, A.FOI, Stockholm, SwedenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Quest, JürgenETWNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Streit, ThomasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hein, StefanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fey, UweNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Egami, YasuhiroJapan Science and Technology Corporation, Kawaguchi, Saitama, JapanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2010
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:Vol. 15, 1
Name der Reihe:AIAA Conference Proceedings on DVD
ISBN:9781600867392
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Natural Laminar Flow (NLF), cryogenic Temperature- Sensitive Paint (cryoTSP), Transonic High Reynolds Number
Veranstaltungstitel:48th AIAA Aerospace Sciences Meeting
Veranstaltungsort:Orlando, Fl., USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:04.-07. Jan. 2010
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Konfigurativer Entwurf
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:23 Feb 2010 10:38
Letzte Änderung:25 Feb 2011 12:12

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.