elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Status of available testing methods and standardization

Scholz, Alfred und Schütze, Michael und Bartsch, Marion und Vaßen, Robert (2009) Status of available testing methods and standardization. In: Proceedings of the Second German-Japanes Workshop on Thermal Barrier Coating Systemes for Gas Turbines, USB-Paper D1-2. Second German-Japanes Workshop on Thermal Barrier Coating Systemes for Gas Turbines, Kyoto, Japan.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Investigations of damage evolution and life prediction methodologies of thermal barrier coating (TBC-) systems pose a current challenge. In order to determine properties of TBC system components (bond coat, thermal grown oxide layer (TGO) and ceramic top coat) testing methods have been developed following the strategy to identify mechnical and phyiscal properties prior to lifing studies. Testing methods comprise experiments for • individual components of TBC systems and • TBC systems without/with TGO layer. The simulation of complex loading and damage evolution requires data e.g. for elastic plastic (time independent) behaviour and time dependent (creep) behaviour of bond coat as well as TGO layer. Further adhesion experiments distinguish between global experiments and local experiments. Hardness test is of interest with respect to getting local data of top coat. Further crack propagation experiments lead to e.g. energy release rate, which can directly feed in a life prediction model. Herefrom the problem arises that properties may depend on specimen design. In addition, morphology of individual TBC system components cause problems at the generation of data and their interpretation. Consequently, efforts are necessary to harmonise • specimen geometry • testing methods and • assessment procedures. The purpose of this presenation deals with the aim to give an overview about typical testing methodologies and corresponding specimen design. The harmonisation of testing practices followed by a standard is a future challenge of interest for research as well as for industry as the end user of components operating with TBC systems. Among all existing test methods the thermocyclic exposure test as an unsophisticated and widely used test in industry is presently in the ISO standardization procedure. The talk will dwell on this test and the present standardization situation to a significant extent.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/61354/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Status of available testing methods and standardization
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Scholz, AlfredTU-DarmstadtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schütze, MichaelDECHEMA, FrankfurtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bartsch, Marionmarion.bartsch (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vaßen, RobertFZ-JülichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:29 Mai 2009
Erschienen in:Proceedings of the Second German-Japanes Workshop on Thermal Barrier Coating Systemes for Gas Turbines
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:USB-Paper D1-2
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Okazaki, MasakazuNagaoka University of TechnologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Thermal Barrier Coating systems, specimen design, testing methods, standardization
Veranstaltungstitel:Second German-Japanes Workshop on Thermal Barrier Coating Systemes for Gas Turbines
Veranstaltungsort:Kyoto, Japan
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstalter :The Society of Material Science Japan (JSMS)
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Schadstoffarmer Luftverkehr (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Werkstoff-Forschung > Experimentelle und numerische Methoden
Hinterlegt von: Bartsch, Dr.-Ing. Marion
Hinterlegt am:03 Dez 2009 15:24
Letzte Änderung:03 Dez 2009 15:24

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.