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Enabling Advanced Continous Descent Approaches – Results of the European Project OPTIMAL

Lenz, Helge und Korn, Bernd (2009) Enabling Advanced Continous Descent Approaches – Results of the European Project OPTIMAL. 28th Digital Avionics Systems Conference, 25.-29. Okt. 2009, Orlando, USA.

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Kurzfassung

This paper describes the development, implementation and validation of an extension module to a 4D capable Flight Management System to enable environmentally efficient CDA techniques in a future operational environment. It briefly explains an operational concept that will allow optimized CDA in high density traffic situations and demonstrates that with the developed FMS functions an optimized CDA can be flown in 4D so that a given RTA can be met with high accuracy. Flight trials with DLR’s test aircraft ATTAS, a modified VFW 614 and with DLR’s Advanced Flight Management System onboard, proved a highly accurate predictability of 4D optimized CDA trajectories. The work has been carried out within the OPTIMAL project [1], a European 6th Framework Program research project (2004-2008) which develops innovative procedures for the approach and landing phases of aircraft and rotorcraft. The objective is to minimize environmental impact and increase airport capacity while improving operational safety.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/60238/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Anderer)
Zusätzliche Informationen:Scopus referiert - in journal geändert referiertes Absract
Titel:Enabling Advanced Continous Descent Approaches – Results of the European Project OPTIMAL
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lenz, Helgehelge.lenz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Korn, Berndbernd.korn (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2009
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Name der Reihe:DASC
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Continuous Descent Approach, Flight Management System, Trajectory Prediction
Veranstaltungstitel:28th Digital Avionics Systems Conference
Veranstaltungsort:Orlando, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:25.-29. Okt. 2009
Veranstalter :DASC
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Hinterlegt von: Lenz, Helge
Hinterlegt am:20 Okt 2009 11:44
Letzte Änderung:08 Mai 2014 23:21

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