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Combining Enhanced and Synthetic Vision for Autonomous All Weather Approach and Landing

Korn, Bernd und Schmerwirtz, Sven und Lorenz, Bernd und Döhler, Hans-Ullrich (2009) Combining Enhanced and Synthetic Vision for Autonomous All Weather Approach and Landing. International Journal of Aviation Psychology, 19 (1), Seiten 49-75. Taylor & Francis. ISSN 1050-8414.

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Kurzfassung

This paper is about the design and evaluation of the HMI of an Enhanced and Synthetic Vision system. Several tunnel-in-the-sky and pathway-in-the-sky concepts including ‘scene-linking’ elements have been evaluated. Pathway-in-the-sky displays enable pilots to accurately fly difficult trajectories. However, these displays may drive pilots’ attention to the aircraft guidance task at the expense of other tasks particularly when the pathway display is located head-down. A pathway HUD may be a viable solution to overcome this disadvantage. Moreover, the pathway may mitigate the perceptual segregation between the static near domain and the dynamic far domain and hence, may improve attention switching between both sources. In order to more comprehensively overcome the perceptual near-to-far domain disconnect alphanumeric symbols could be attached to the pathway leading to a HUD design concept called ‘scene-linking’. A scene-linked pathway-predictor concept was implemented on a monocular retinal scanning HMD in combination with an optical head tracker. The evaluation comprises low fidelity part-task simulations, high fidelity simulators runs and flight trials. Where laboratory experiments found evidence in favor for scene-linked pathway head-up or head-mounted devices the real flight tests could not fully support this display concept. Even so, in all studies evidence has been found that the head-up pathway concept could be superior to present head-up solutions.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/58149/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Combining Enhanced and Synthetic Vision for Autonomous All Weather Approach and Landing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Korn, BerndNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmerwirtz, SvenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lorenz, BerndNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Döhler, Hans-UllrichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2009
Erschienen in:International Journal of Aviation Psychology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:19
Seitenbereich:Seiten 49-75
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Jensen, Richard S.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Prinzel III, Lawrence J.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wickens, Christopher D.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Taylor & Francis
ISSN:1050-8414
Status:veröffentlicht
Stichwörter:EVS, HMI, SVS, Tunnel-in-the-sky, path-way-in-the-sky, Scene linking
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Hinterlegt von: Korn, Dr.-Ing. Bernd
Hinterlegt am:30 Nov 2009 11:32
Letzte Änderung:06 Sep 2019 15:22

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