elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Lidar Simulation Using Graphics Hardware Acceleration

Peinecke, Niklas und Lüken, Thomas und Korn, Bernd R. (2008) Lidar Simulation Using Graphics Hardware Acceleration. In: Proceedings of DASC 27. 27th DASC, 2008-10-26 - 2008-10-30, St. Paul, Minnesota (USA).

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Modern enhanced and synthetic vision systems (EVS/SVS) often make use of the fusion of multi-sensor data. Thus there is a demand for simulated sensor data in order to test and evaluate those systems at an early stage. We describe an approach for simulating Lidar sensors based on using modern computer graphics hardware making heavy use of recent technologies like vertex and fragment shaders. This approach has been successfully used for simulating millimeter wave radar sensors before. It is shown that a multi sensor simulation suite integrating such different sensors like millimeter wave radar, Lidar or infrared can be realized using principally similar software techniques thus allowing for a unified comprehensive simulator. This approach allows us to use a single consistent data base for multi sensor fusion. Recent graphics hardware offers the possibility of carrying out a variety of tasks in the graphical processing unit (GPU) as opposed to the traditional approach of doing most computations in the computer's CPU. Using vertex and fragment shaders makes these tasks particularly easy. We present a vertex shader solution written in GLSL, the OpenGL shading language. The program computes all necessary view transformations and shading information necessary for Lidar simulation in one pass. This allows high frame rates for real time simulations of even complex flight scenes.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/55247/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Lidar Simulation Using Graphics Hardware Acceleration
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Peinecke, NiklasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lüken, ThomasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Korn, Bernd R.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2008
Erschienen in:Proceedings of DASC 27
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Moore, John R.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Lidar, OpenGL, Simulation, Computer Graphics, Shader
Veranstaltungstitel:27th DASC
Veranstaltungsort:St. Paul, Minnesota (USA)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2008-10-26 - 2008-10-30
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - keine Zuordnung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Hinterlegt von: Peinecke, Dr.rer.nat. Niklas
Hinterlegt am:23 Sep 2008
Letzte Änderung:09 Feb 2017 19:17

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.