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“Tunnel in the Sky” Guidance for Helicopter IFR steep and curved approaches

Lüken, Thomas und Korn, Bernd (2008) “Tunnel in the Sky” Guidance for Helicopter IFR steep and curved approaches. ODAS 2008 9th ONERA-DLR Aerospace Symposium, 2008-10-22 - 2008-10-24, Châtillon, FRA.

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Kurzfassung

The European project OPTIMAL (Optimised Procedures and Techniques for IMprovement of Approach and Landing) is aiming to define and validate innovative procedures for the approach and landing phases of aircraft and rotorcraft in a pre-operational environment. The Institute of Flight Guidance of the German Aerospace Center in Braunschweig is also involved in this EU project with the objective to demonstrate the rotorcraft system’s 4D flight guidance capabilities. The present HMI solution is based on a head-down primary flight display (PFD). The PFD symbology incorporates a “tunnel-in-the-sky”-style visualization and has proven to render valuable assistance to the flight crew especially during complex manual flight manoeuvres (e.g. acceleration/deceleration requirements during fixed-radius turns while operating under wind influence). Additional guidance indications for heading, speed and altitude symbolized by green triangles have been integrated into the pilot display. The OPTIMAL results are expected to contribute to the development of ICAO design criteria for rotorcraft-specific Localiser Precision / Vertical guidance (LPV) approaches which are today in the agenda of the Helicopter Group of the Instrument Flight Procedures Panel (IFPP). The paper will provide an analysis of the flight results.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/55041/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:“Tunnel in the Sky” Guidance for Helicopter IFR steep and curved approaches
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lüken, ThomasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Korn, BerndNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2008
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:OPTIMAL, pilot assistant, flight procedures, steep approach, curved approach, helicopter, HMI, tunnel in the sky
Veranstaltungstitel:ODAS 2008 9th ONERA-DLR Aerospace Symposium
Veranstaltungsort:Châtillon, FRA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:22 Oktober 2008
Veranstaltungsende:24 Oktober 2008
Veranstalter :ONERA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Hinterlegt von: Lüken, Dr.-Ing. Thomas
Hinterlegt am:19 Aug 2008
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:19

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