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Helicopter IFR Steep and Curved Approaches Using SBAS Guidance

Lüken, Thomas und Groll, Ernst und Antrack, Florian und Korn, Bernd (2008) Helicopter IFR Steep and Curved Approaches Using SBAS Guidance. 34th European Rotorcraft Forum, 2008-09-16 - 2008-09-19, Liverpool, UK.

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Kurzfassung

The Institute of Flight Guidance of the German Aerospace Center in Braunschweig is involved in the EU project OPTIMAL with the objective to demonstrate the rotorcraft system’s 4D flight guidance capabilities. In the framework of the flight trials the practical flyability of the helicopter-specific steep and curved time referenced IFR approach procedure should be confirmed. The approach procedures were initially developed for Bremen airport (EDDW).Vertical guidance allows a precise height control throughout the final descent and reduces the risk of collision with terrain at night or in bad weather conditions. Approaches with vertical guidance are known as being much safer than laterally guided NPAs referring to worldwide aircraft accident statistics. The paper will provide an analysis of the flight results which promise very good navigation accuracies regarding to time-based 4D-curved approaches. The Flight Technical Error (FTE) denotes the ability of the pilot to follow the displayed guidance indications. Furthermore, the paper illustrates the piloting display and the Advanced Flight Management System.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/55018/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Helicopter IFR Steep and Curved Approaches Using SBAS Guidance
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lüken, ThomasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Groll, ErnstNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Antrack, FlorianNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Korn, BerndNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:16 September 2008
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:OPTIMAL, pilot assistant, flight procedures. steep approach, curved approach, helicopter
Veranstaltungstitel:34th European Rotorcraft Forum
Veranstaltungsort:Liverpool, UK
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:16 September 2008
Veranstaltungsende:19 September 2008
Veranstalter :Royal Aeronautical Society
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Hinterlegt von: Lüken, Dr.-Ing. Thomas
Hinterlegt am:15 Aug 2008
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:18

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