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Application of Operational Modal Analysis for Wind-Tunnel Testing of an Aircraft Wing Model with Control-Surface

Zhang, Lingmi und Böswald, Marc und Göge, Dennis und Mai, Holger (2008) Application of Operational Modal Analysis for Wind-Tunnel Testing of an Aircraft Wing Model with Control-Surface. In: 2008 IMAC XXVI Proceedings. The Printing House, Inc.. IMAC XXVI, 2008-02-04 - 2008-02-07, Orlando, FL (USA). ISBN 0-912053-98-4. ISSN 1046-6770.

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Kurzfassung

Operational modal analysis (OMA) is applied to experimental data from a transonic wind-tunnel test of an aircraft wing model with control-surface. Airflow turbulence and control-surface excitation via hydraulic rotational actuators driven by shaped and burst random signals are employed as natural and artificial excitation for the model structure. Altogether 27 sets of data were measured and processed with different test conditions, e.g. Mach numbers, angles of attack of wing section and angles of the control-surface, static pressure, etc. A novel narrow-band OMA procedure based on frequency-spatial domain decomposition (SFDD) is adopted to identify modal parameters from all different data sets. Mode shapes are identified by frequency domain (FD) principle component analysis (PCA) via SVD of processed power spectrum density (PSD) matrix. A spatial domain modal filter is devised to isolate individual modes, followed by FD curve fitting to estimate relevant modal frequencies and damping ratios from enhanced PSD in the selected narrow-band. Altogether 8 to 12 modes are clearly defined and modal parameters are then identified in the frequency band of 50~350 Hz, including all the "rigid-body" modes of the 2-D airfoil plus flexible modes exhibiting 3-D motion of the assumed 2-D model. Modal parameter changes, especially for modal damping and frequencies, with different wind-tunnel test conditions are clearly observed and their physical reasoning is discussed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/54907/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Application of Operational Modal Analysis for Wind-Tunnel Testing of an Aircraft Wing Model with Control-Surface
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Zhang, LingmiNanjing University of Aeronautics and AstronauticsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Böswald, MarcNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Göge, DennisNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mai, HolgerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2008
Erschienen in:2008 IMAC XXVI Proceedings
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Society for Experimental Mechanics, Inc., NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:The Printing House, Inc.
ISSN:1046-6770
ISBN:0-912053-98-4
Status:veröffentlicht
Stichwörter:operational modal analysis
Veranstaltungstitel:IMAC XXVI
Veranstaltungsort:Orlando, FL (USA)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:4 Februar 2008
Veranstaltungsende:7 Februar 2008
Veranstalter :Society for Experimental Mechanics, Inc.
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flexibles Flugzeug (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik
Hinterlegt von: Erdmann, Daniela
Hinterlegt am:01 Sep 2008
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:18

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