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Abridged Summary of the Third AIAA Computational Fluid Dynamics Drag Prediction Workshop

Vassberg, John C. und Tinoco, Edward N. und Mani, Mori und Brodersen, Olaf P. und Eisfeld, Bernhard und Wahls, Richard A. und Morrison, Joseph H. und Zickuhr, Tom und Laflin, Kelly R. und Mavriplis, Dimitri J. (2008) Abridged Summary of the Third AIAA Computational Fluid Dynamics Drag Prediction Workshop. Journal of Aircraft, 45 (3), Seiten 781-798. doi: 20.2514/1.30572. ISSN 0021-8669.

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Kurzfassung

Results of the Third AIAA Drag Prediction Workshop (DPW-III) are summarized. The workshop focused on the prediction of both absolute and differential drag levels for wing-body and wing-alone configurations that are representative of transonic transport aircraft. The baseline DLR-F6 wing-body geometry, previously used in DPW-II, is augmented with a side-of-body fairing to help reduce the complexity of the flow physics in the wing-body juncture region. In addition, two new wing-alone geometries have been developed for DPW-III. Numerical calculations are performed using industry-relevant test cases that include lift-specific and fixed-alpha flight conditions, as well as full drag polars. Drag, lift, and pitching-moment predictions from numerous Reynolds-averaged Navier-Stokes computational fluid dynamics methods are presented, focused on fully turbulent flows. Solutions are performed on structured, unstructured, and hybrid grid systems. The structured grid sets include point-matched multiblock meshes and overset grid systems. The unstructured and hybrid grid sets are composed of tetrahedral, pyramid, and prismatic elements. Effort was made to provide a high-quality and parametrically consistent familiy of grids for each grid type about each configuration under study. The wing-body families are composed of a coarse, medium, and fine grid, whereas the wing-alone families also include an extra-fine mesh. These mesh sequences are used to help determine how the provided flow solutions fare with respect to asymptotic grid convegence, and are used to estimate an absolute drag for each configuration.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/54350/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Abridged Summary of the Third AIAA Computational Fluid Dynamics Drag Prediction Workshop
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Vassberg, John C.BoeingNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tinoco, Edward N.BoeingNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mani, MoriBoeingNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brodersen, Olaf P.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Eisfeld, BernhardNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wahls, Richard A.NASA LangleyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Morrison, Joseph H.NASA LangleyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zickuhr, TomCessnaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Laflin, Kelly R.CessnaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mavriplis, Dimitri J.University of WyomingNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2008
Erschienen in:Journal of Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:45
DOI:20.2514/1.30572
Seitenbereich:Seiten 781-798
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
AIAA, NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
ISSN:0021-8669
Status:veröffentlicht
Stichwörter:AIAA Drag Prediction Workshop
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
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DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Konzepte & Integration (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE
Hinterlegt von: Eisfeld, Dr.-Ing. Bernhard
Hinterlegt am:16 Jun 2008
Letzte Änderung:27 Apr 2009 15:00

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