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Computation of the Helicopter Fuselage Wake with the SST, SAS, DES and XLES Models

Le Chuiton, Frederic und D'Alascio, A. und Barakos, G. und Steijl, R. und Schwamborn, Dieter und Lüdeke, Heinrich (2008) Computation of the Helicopter Fuselage Wake with the SST, SAS, DES and XLES Models. In: Advances in Hybrid RANS-LES Modelling Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, Vol.: 97. Springer-Verlag Berlin. ISBN 978-3-540-77813-4.

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Kurzfassung

Abstract This paper presents a first industrial attempt at Eurocopter Germany to use DESlike methods to compute the wake behind a helicopter in forward flight. Three codes have been used: TAU (DLR), CFX (Ansys) and HMB (Uni. Liverpool) and four different turbulence models: standard SST and three of its unsteady extensions SAS, DES and XLES. Results for the loads, pressure distribution and skin-friction lines have been compared to each other and against wind tunnel experimental data. These more sophisticated models brought improvements over the base SST but not always markedly and consistently: the drag gets improved although the negative lift on the body departs further form the experimental value. The pressure distribution on the backdoor has been improved by one of the computation. Oil-flow visualisation results show that the mean flow in the region of the backdoor is qualitatively reasonably well captured.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/53130/
Dokumentart:Beitrag in einem Lehr- oder Fachbuch
Titel:Computation of the Helicopter Fuselage Wake with the SST, SAS, DES and XLES Models
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Le Chuiton, FredericEurocopter Deutschland GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
D'Alascio, A.Eurocopter Deutschland GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Barakos, G.University of LiverpoolNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Steijl, R.University of LiverpoolNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schwamborn, DieterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lüdeke, HeinrichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:März 2008
Erschienen in:Advances in Hybrid RANS-LES Modelling
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:Vol.: 97
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Peng, Shia-HuiNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Haase, WernerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer-Verlag Berlin
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISBN:978-3-540-77813-4
Status:veröffentlicht
Stichwörter:DES, TAU, CFX, HMB, DLR, computation, Helicopter Fuselage Wake, Models
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Konzepte & Integration (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE
Hinterlegt von: Schubert, Ulrike
Hinterlegt am:08 Jan 2009
Letzte Änderung:22 Jan 2018 16:50

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