elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Enrichment at the Doorstep of University - The Einstein GPS Project

Hausamann, Dieter und Schmitz, Winfried (2007) Enrichment at the Doorstep of University - The Einstein GPS Project. In: Studia Paedagogica, 34. Yliopistopaino. Seiten 37-46. ISBN 978-952-10-3854-9. ISSN 1236-2867.

[img]
Vorschau
PDF
377kB

Kurzfassung

Satellite navigation is one of the rare technical applications which is strongly influenced by both Einstein’s special and general theories of relativity: Satellite navigation requires a change to the frequencies of atomic clocks on board GPS satellites compared to the clocks on the ground. The intention of the Einstein GPS project is to investigate quantitatively how much adjustment the satellite clocks require. The project was initiated by the DLR_School_Lab Oberpfaffenhofen, Germany, based on its expertise both in the technical field of satellite navigation and in educating highly talented secondary school students. A 12th grade physics course at the CJD Christophorusschule Königswinter in Germany was introduced to Einstein’s theory of relativity on the one hand, and to satellite based navigation on the other hand. Based on this knowledge a group of four students derived the frequency shift of the GPS satellite clocks and the consequences thereof. The project was carried out in the Year of Physics 2005; the results were presented at the Einstein Students’ Congress in Munich in December 2005. Based on the experience gained in this project, practical guidelines for teachers are provided on how to fascinate and motivate highly gifted students to become involved in challenging subjects and how toorganize and carry out such a project

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/52896/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Enrichment at the Doorstep of University - The Einstein GPS Project
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hausamann, DieterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmitz, WinfriedChristophorusschule KönigswinterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2007
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:34
Seitenbereich:Seiten 37-46
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Tirri, KirsiNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ubani, MartinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Yliopistopaino
Name der Reihe:Studia Paedagogica
ISSN:1236-2867
ISBN:978-952-10-3854-9
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Type III Enrichment, Secondary School, Giftedness, Excellence, Talent Development Satellite Navigation, Einstein, Theory of Relativity, Clock
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Weltraum (alt)
HGF - Programmthema:W KN - Kommunikation/Navigation
DLR - Schwerpunkt:Weltraum
DLR - Forschungsgebiet:W KN - Kommunikation/Navigation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):W - Projekt GalileoNAV (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Geschäftsführung > Oberpfaffenhofen
Hinterlegt von: Hausamann, Dr.rer.nat. Dieter
Hinterlegt am:14 Apr 2008
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:21

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.