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Comparison between Gradient-free and Adjoint Based Aerodynamic Optimization of a Flying Wing Transport Aircraft in the Preliminary Design.

Widhalm, Markus und Arno, Ronzheimer und Martin, Hepperle (2007) Comparison between Gradient-free and Adjoint Based Aerodynamic Optimization of a Flying Wing Transport Aircraft in the Preliminary Design. American Institute of Aeronautics and Astronautics. AIAA 25th Applied Aerodynamics Conference, 2007-06-25 - 2007-06-28, Miami, Florida, U.S.A..

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Kurzfassung

This paper describes investigations of planform and shape optimizations for a flying wing transport aircraft with an Euler continuous adjoint method. For a prescribed lift the cost function will be the drag, which has to be minimized and implies a maximization of L/D. The results presented for the gradient based method using an adjoint solver are compared to an optimization performed with a gradient free approach. The different workflows and procedures will demonstrate the advantages and disadvantages of each particular optimization approach. The optimization procedure uses a freeform deformation technique for the design parameterization of the shape as well as for the surface mesh deformation required to determine the gradients. This combination of both tasks into one tool is advantageous because performing finite differences for evaluating the mesh sensitivities can be carried out with a constant grid topology. An example design case is also shown for demonstration purposes.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/50984/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Comparison between Gradient-free and Adjoint Based Aerodynamic Optimization of a Flying Wing Transport Aircraft in the Preliminary Design.
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Widhalm, MarkusNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Arno, RonzheimerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Martin, HepperleNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:26 Juni 2007
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aerodynamic Optimisation, Adjoint, Gradient-free, Preliminary Design
Veranstaltungstitel:AIAA 25th Applied Aerodynamics Conference
Veranstaltungsort:Miami, Florida, U.S.A.
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:25 Juni 2007
Veranstaltungsende:28 Juni 2007
Veranstalter :American Institute of Aeronautics and Astronautics
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE
Hinterlegt von: Widhalm, Markus
Hinterlegt am:06 Sep 2007
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:13

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