elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Unsteady Wing-Pylon-Nacelle Interference in Transonic Flow

Dietz, Guido und Mai, Holger und Schröder, Andreas und Klein, Christian und Moreaux, N. und Leconte, P. (2007) Unsteady Wing-Pylon-Nacelle Interference in Transonic Flow. In: Proceedings IFASD 2007. IFASD 2007, 2007-06-17 - 2007-06-20, Stockholm, Sweden (Europe).

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

The interference effects between an unswept supercritical airfoil model and an annular wing representing an engine nacelle were investigated. The investigation aims to better understand and predict the impact of the interence effects on the aeroelastic stability of large, modern transport aircraft at transonic speeds. The main objective was to identify potential aerodynamic instabilities in the interference region due to unsteady shock-wave/boundary-layer interactions. The applied model allows to roll and yaw th nacell relative to the model wing and to pitch the entire model. The aerodynamic response to these movements affects the aeroelastic stability of an aircraft and was also investigated here. The overlap between the wing and the nacelle, and the height of the pylon were designed by numerical simulations such as that locally supersonic velocities and flow separation in the interference region might occur. Two linear hydraulic jacks inside the model were used to perform prescribed yaw and roll movements of the nacelle including the pylon. The experiments were conducted up to Mach numbers of 0.84 in an adaptive solid-wall wind tunnel using a hydraulic driven pitch-oscillation setup. Boundary-layer transition was tripped on the wing as well as on the nacelle. The unsteady tests reveal a strong dependency of the aerodynamic response to the structural movement on the topology of the time-averaged flow field. During the static tests, an aerodynamic instability was detected for certain Mach-number/model-incidence combinations. In addition to the initial objectives, a simple countermeasurement was applied in the interference region and its effectiveness was demonstrated.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/50081/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Unsteady Wing-Pylon-Nacelle Interference in Transonic Flow
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Dietz, GuidoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mai, HolgerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schröder, AndreasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klein, ChristianNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Moreaux, N.ONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Leconte, P.ONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2007
Erschienen in:Proceedings IFASD 2007
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aeroelasticity, supercritical airfoil, engine, nacelle
Veranstaltungstitel:IFASD 2007
Veranstaltungsort:Stockholm, Sweden (Europe)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2007-06-17 - 2007-06-20
Veranstalter :KTH, The Royal Institute of Technology
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flexibles Flugzeug (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren
Institut für Aeroelastik
Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Experimente
Hinterlegt von: Erdmann, Daniela
Hinterlegt am:23 Jul 2007
Letzte Änderung:27 Apr 2009 14:06

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.