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Conceptual Design of Supersonic Air Transport Configurations

Weber, Lukas und Bertram, Pascal und Dietl, Tobias und Schnell, Samuel und Plohr, Martin und Liebhardt, Bernd (2025) Conceptual Design of Supersonic Air Transport Configurations. In: AIAA Aviation Forum and ASCEND, 2025. AIAA Aerospace Research Central (ARC). AIAA AVIATION FORUM AND ASCEND 2025, 2025-07-21 - 2025-07-25, Las Vegas, Nevada. doi: 10.2514/6.2025-3263. ISBN 978-162410738-2.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
1MB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/6.2025-3263

Kurzfassung

This paper presents the design of three supersonic aircraft configurations-one commercial airliner, one low-boom, and one normal-boom Supersonic Business Jet (SSBJ)-developed as part of the STORMIE (Supersonic Transport Open Research Models and Impact on Environment) project. The commercial airliner design is inspired by the Boom Overture concept and has been further optimized with respect to configuration, lift-to-drag ratio (L/D), stability, and trim capability. These designs aim to address the premium market's demand for faster, sustainable supersonic air travel. Building on Top-Level Aircraft Requirements (TLARs) and leveraging insights from NASA’s STCA, preliminary concepts have been developed with an emphasis on noise reduction and aerodynamic efficiency. Future iterations within STORMIE will refine these configurations, contributing to the advancement of environmentally sustainable supersonic aviation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/219652/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Conceptual Design of Supersonic Air Transport Configurations
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Weber, LukasLukas.Weber (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bertram, Pascalpascal.bertram (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0008-8829-3499198406701
Dietl, TobiasTobias.Dietl (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0005-1860-6304198406702
Schnell, SamuelSamuel.Schnell (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Plohr, MartinMartin.Plohr (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6165-0838NICHT SPEZIFIZIERT
Liebhardt, BerndBernd.Liebhardt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1020-7497NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:16 Juni 2025
Erschienen in:AIAA Aviation Forum and ASCEND, 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.2514/6.2025-3263
Verlag:AIAA Aerospace Research Central (ARC)
Name der Reihe:Supersonic Transport Research at DLR: The STORMIE Project
ISBN:978-162410738-2
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Supersonic Air Transport, Aircraft Design, Low-Boom Design
Veranstaltungstitel:AIAA AVIATION FORUM AND ASCEND 2025
Veranstaltungsort:Las Vegas, Nevada
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:21 Juli 2025
Veranstaltungsende:25 Juli 2025
Veranstalter :American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration, L - Flugzeugsysteme
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemarchitekturen in der Luftfahrt
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik
Institut für Luftverkehr
Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Hinterlegt von: Bertram, Pascal
Hinterlegt am:01 Dez 2025 11:49
Letzte Änderung:01 Dez 2025 11:49

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