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Overall design and technology integration for a 9-seater hydrogen-electric commuter aircraft concept

Kolb-Geßmann, Sören und Ludowicy, Jonas und Zell, Ivo und Zill, Thomas (2025) Overall design and technology integration for a 9-seater hydrogen-electric commuter aircraft concept. EASN (European Aerospace Science Network) 15th International Conference, 2025-10-14 - 2025-10-17, Madrid, Spanien. (nicht veröffentlicht)

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Kurzfassung

New propulsion technologies not only allow reducing the climate effect of aircraft, but also enable new architectures and integration options. To make use of this increased design space variety, new design methods need to be developed. In this work, an existing design process for CS-23 hydrogen-electric aircraft is expanded with the capability to select various different powertrain options. Based on the propulsion system layout, each component is sized and its efficiency and cooling demand estimated for the entire operating envelope. The overall powertrain performance is fed back to size the fuel cell system and simulate mission performance. These methods are used to evaluate the designs of two different concepts with centralized and distributed FC systems, respectively. The results show, that the overall mass and performance of both concepts is very similar. However, the concept with distributed FC systems has a lower energy consumption, better FC cooling, and improved maintainability. Thus, the distributed concept is chosen.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/218483/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Overall design and technology integration for a 9-seater hydrogen-electric commuter aircraft concept
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kolb-Geßmann, Sörensoeren.kolb-gessmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ludowicy, JonasJonas.Ludowicy (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7471-2524NICHT SPEZIFIZIERT
Zell, Ivoivo.zell (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zill, ThomasThomas.Zill (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:30 November 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:nicht veröffentlicht
Stichwörter:Aircraft Design, Hydrogen Propulsion, Fuel Cell, Small Air Transport
Veranstaltungstitel:EASN (European Aerospace Science Network) 15th International Conference
Veranstaltungsort:Madrid, Spanien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:14 Oktober 2025
Veranstaltungsende:17 Oktober 2025
Veranstalter :EASN (European Aerospace Science Network)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration, L - Virtuelles Flugzeug und Validierung, L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Aachen-Merzbrück
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemarchitekturen in der Luftfahrt > Luftfahrt-System-Konzepte und Bewertung
Institut für Elektrifizierte Luftfahrtantriebe > Architektur und Integration des Antriebssystems
Hinterlegt von: Kolb-Geßmann, Sören
Hinterlegt am:06 Nov 2025 11:39
Letzte Änderung:06 Nov 2025 11:39

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