elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Barrierefreiheit | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Aerodynamic Advances through Laminar Flow: A Conceptual Aircraft Design Study

Fröhler, Benjamin und Martinek, Petr und Häßy, Jannik und Wunderlich, Tobias und Hepperle, Martin und Kilian, Thomas (2025) Aerodynamic Advances through Laminar Flow: A Conceptual Aircraft Design Study. 15th EASN International Conference on "Innovation in Aviation & Space towards sustainability today & tomorrow", 2025-10-14 - 2025-10-17, Madrid, Spain.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
3MB

Kurzfassung

Improving fuel efficiency is a primary challenge in modern aviation, with aerodynamics serving as a key enabler. Aerodynamic friction drag accounts for more than 50 % of total drag, highlighting a significant opportunity for efficiency gains through laminar flow, which reduces skin friction drag. In addition, by simultaneously increasing the wing aspect ratio to retain a constant lift coefficient for maximum lift-to-drag ratio can further improve aerodynamic performance. However, evaluating laminar flow in isolation, without considering overall mass, system power requirements or engine performance, can lead to an incomplete assessment of their true technological potential. In this study, a conceptual design methodology was applied to integrate laminar flow technologies (natural and hybrid) across wing, empennage, nacelle, and fuselage on a 2035 long-haul reference aircraft. Results indicate a potential of 16 % block fuel reduction at aircraft level, with wing aspect ratio tailoring delivering up to 24 % fuel savings. These findings, foundational for DLR's LamTA project, will be refined through detailed disciplinary analyses in future work.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/218026/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:Aerodynamic Advances through Laminar Flow: A Conceptual Aircraft Design Study
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Fröhler, BenjaminBenjamin.Froehler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5695-1671NICHT SPEZIFIZIERT
Martinek, Petrpetr.martinek (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Häßy, JannikJannik.Haessy (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wunderlich, Tobiastobias.wunderlich (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8829-7600NICHT SPEZIFIZIERT
Hepperle, MartinMartin.Hepperle (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kilian, ThomasThomas.Kilian (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1395-608XNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2025
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Conceptual Aircraft Design, Laminar Flow Technologies, Long-Haul Aircraft, LamTA
Veranstaltungstitel:15th EASN International Conference on "Innovation in Aviation & Space towards sustainability today & tomorrow"
Veranstaltungsort:Madrid, Spain
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:14 Oktober 2025
Veranstaltungsende:17 Oktober 2025
Veranstalter :EASN (European Aerospace Science Network)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemarchitekturen in der Luftfahrt > Luftfahrt-System-Konzepte und Bewertung
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik
Hinterlegt von: Fröhler, Benjamin
Hinterlegt am:27 Okt 2025 06:52
Letzte Änderung:27 Okt 2025 06:52

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
OpenAIRE Validator logo electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.