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25 years of Flight Centric ATC research What happens next?

Finck, Tobias und Weber, Mara und Paz Goncalves Martins, Ana und Bottino, Verdiana und Korn, Bernd (2025) 25 years of Flight Centric ATC research What happens next? In: AIAA Aviation Forum and ASCEND, 2025. American Institute of Aeronautics and Astronautics Inc. AIAA AVIATION FORUM AND ASCEND, 2025, 2025-07-21 - 2025-07-25, Las Vegas, USA. doi: 10.2514/6.2025-3037. ISBN 978-162410738-2.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2025-3037

Kurzfassung

In 2001, the idea of a new type of air traffic management concept called sectorless air traffic management was published for the first time. An idea that envisaged a complete restructuring of airspace to improve end-to-end quality of service and continuity of service by removing traditional sector boundaries and considering the resulting airspace as a single control area in which multiple controllers share responsibility for air traffic. Almost 25 years later, this concept, now known as Flight Centric Air Traffic Control, will reach technical eadiness level 6 for implementation in low and medium complexity airspace when implemented at country level. This paper will discuss the historical development of the concept and summaries the results achieved. Even though reaching technical readiness level 6 normally marks the end of a concept from a research perspective, this paper also discusses why this is not the case for Flight Centric Air Traffic Control, which open research questions remain and why the development of this concept has lasted so long and yet has not been fully investigated.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/214680/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:25 years of Flight Centric ATC research What happens next?
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Finck, TobiasTobias.Finck (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6523-2692195392963
Weber, MaraMara.Weber (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0003-3039-1292195392964
Paz Goncalves Martins, AnaAna.Martins (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1794-9987NICHT SPEZIFIZIERT
Bottino, Verdianaverdiana.bottino (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5536-8222195392965
Korn, BerndBernd.Korn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3598-8971195392968
Datum:2025
Erschienen in:AIAA Aviation Forum and ASCEND, 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2025-3037
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics Inc
Name der Reihe:Conference Proceedings AIAA Aviation Forum and ASCEND, 2025
ISBN:978-162410738-2
Status:veröffentlicht
Stichwörter:FCA, sectorless
Veranstaltungstitel:AIAA AVIATION FORUM AND ASCEND, 2025
Veranstaltungsort:Las Vegas, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:21 Juli 2025
Veranstaltungsende:25 Juli 2025
Veranstalter :American Institute of Aeronautics and Astronautics Inc, AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Integrierte Flugführung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Institut für Flugführung > Systemergonomie
Hinterlegt von: Finck, Tobias
Hinterlegt am:28 Okt 2025 15:48
Letzte Änderung:28 Okt 2025 15:48

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