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Passive “Radar-PAPI” Landing Aids for precision straight-in Approach and Landing in low visibility

Korn, Bernd und Lorenz, Bernd und Doehler, Hans-Ullrich und Toebben, Helmut und Hecker, Peter (2005) Passive “Radar-PAPI” Landing Aids for precision straight-in Approach and Landing in low visibility. International Journal of Applied Aviation Studies, 4 (2), Seiten 13-38. Publication of the FAA Acadamy. ISSN 1546-3214.

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Kurzfassung

Feasibility of a “Radar-PAPI” concept is examined that may act in low visibility like the visual PAPI landing aids in good visibility. This concept is built on three technological elements. First, the aircraft must be equipped with a forward-looking millimeter wave radar. Second, runway-marking retro-reflectors must be placed along the runway. Finally, another set of reflectors is needed to generate information on glide slope deviations. In a first field study, flight trials were completed to sample radar images. A subsequent low-fidelity part-task simulation was performed to answer the question as to how efficiently this kind of radar images can be utilized by pilots. Finally, an empirical study examined different options as to how to implement the Radar-PAPI concept in the cockpit. Results suggest that pilots learn the extraction of the visual cues from radar images surprisingly fast with the help of cue augmentation provided by retro-reflectors. Transformation of the usual plane-view display of the radar image to a three-dimensional perspective representation was associated with best pilot performance. In conclusion, ‘Radar-PAPI ‘ passive landing aids may be a feasible option implying a low level of automation to support low-visibility straight-in landings particularly for military operation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/21345/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Passive “Radar-PAPI” Landing Aids for precision straight-in Approach and Landing in low visibility
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Korn, BerndNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lorenz, BerndNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Doehler, Hans-UllrichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Toebben, HelmutNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hecker, PeterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2005
Erschienen in:International Journal of Applied Aviation Studies
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:4
Seitenbereich:Seiten 13-38
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
FAA, NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Publication of the FAA Acadamy
ISSN:1546-3214
Status:veröffentlicht
Stichwörter:EVS, Low Visibility, Human Factors Study, MMW Radar, Enhanced Vision, Landing System
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L SF - Sichere und effiziente Luftverkehrsführung (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L SF - Sichere und effiziente Luftverkehrsführung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung
Hinterlegt von: Korn, Dr.-Ing. Bernd
Hinterlegt am:10 Feb 2006
Letzte Änderung:27 Apr 2009 04:54

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