elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Physics of spanwise gaps between lifting and control surfaces: An analysis using RANS and hybrid RANS-LES methods

Streher, Larissa Bruna und Probst, Axel (2024) Physics of spanwise gaps between lifting and control surfaces: An analysis using RANS and hybrid RANS-LES methods. 24. DGLR STAB-Symposium, 2024-11-13 - 2024-11-14, Regensburg, Germany.

[img] PDF
5MB

Kurzfassung

High-fidelity modeling of control surfaces is crucial in designing new aircraft equipped with active control systems. Since sealing spanwise gaps between lifting and control surfaces poses a significant geometric challenge, these gaps must be thoroughly considered in aerodynamic analyses of novel configurations. To better understand the effects of such gaps, we examine here the transonic flow through the spanwise gaps of the Benchmark Active Control Technology model, with trailing edge control surface deflections of -9.9° and -5.0°. Using RANS and wall-modeled LES turbulence approaches, this study reveals large, counter-rotating streamwise vortices and substantial streamwise recirculation zones, both highly sensitive to the control surface deflection angle. Results also indicate that RANS models are an efficient alternative for small control surface deflection angles, while wall-modeled LES approaches would only be advantageous at larger deflections.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/211672/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Physics of spanwise gaps between lifting and control surfaces: An analysis using RANS and hybrid RANS-LES methods
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Streher, Larissa BrunaLarissa.Streher (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1034-5606NICHT SPEZIFIZIERT
Probst, AxelAxel.Probst (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:14 November 2024
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Control surface spanwise gap, turbulence modeling
Veranstaltungstitel:24. DGLR STAB-Symposium
Veranstaltungsort:Regensburg, Germany
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:13 November 2024
Veranstaltungsende:14 November 2024
Veranstalter :DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, BS
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, GO
Hinterlegt von: Streher, Larissa Bruna
Hinterlegt am:09 Jan 2025 08:28
Letzte Änderung:09 Jan 2025 08:37

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.