elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

An Analytical View on Data-Driven Turbulence Modeling and a Realization via a regularized Newton Method

Langer, Stefan (2023) An Analytical View on Data-Driven Turbulence Modeling and a Realization via a regularized Newton Method. In: New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XIV Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design. Springer Nature Switzerland. Seiten 252-261. doi: 10.1007/978-3-031-40482-5_24. ISBN 978-3-031-40482-5.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
1MB

Offizielle URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-40482-5_24

Kurzfassung

Field Inversion and Machine Learning is an active field of research in Computational Fluid Dynamics (CFD). This approach can be leveraged to obtain a closed-form correction for a given turbulence model to improve the predictions. The fundamental approach is to insert a parameter into the system of RANS equations and determine it in a way such that, for example, a given pressure dissipation is better approximated compared to the one obtained with the original set of equations. The goal of this article is twofold. Numerical arguments are presented that these kinds of problems can be severely ill-posed. Second, instead of introducing a field parameter into a given turbulence model, an approach is presented to directly reconstruct the eddy viscosity field along with an example of an RAE2822 airfoil in transonic conditions. A regularized Gauss-Newton method is used for a realization. Finally, an outlook is presented in which way this approach can be used to possibly modify or improve turbulence models such that not only one, but a larger number of test cases are considered.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/208716/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:An Analytical View on Data-Driven Turbulence Modeling and a Realization via a regularized Newton Method
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Langer, StefanStefan.Langer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2023
Erschienen in:New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XIV
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/978-3-031-40482-5_24
Seitenbereich:Seiten 252-261
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasAndreas.Dillmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Weiss, Julienjulien.weiss (at) tu-berlin.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Nature Switzerland
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISBN:978-3-031-40482-5
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Field inversion Data driven turbulence modeling Regularized Newton method
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, BS
Hinterlegt von: Langer, Dr.rer.nat. Stefan
Hinterlegt am:04 Dez 2024 10:49
Letzte Änderung:09 Dez 2024 09:02

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.