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Climate Impact and Economic Assessment of Liquid Hydrogen ans Synthetic Kerosene Long-Range Aircraft Concepts

Wöhler, Sebastian und Buchtal, Kuno Arthur und Iwanizki, Michael und Häßy, Jannik und Dahlmann, Katrin und Lois, Christos und Hepperle, Martin (2024) Climate Impact and Economic Assessment of Liquid Hydrogen ans Synthetic Kerosene Long-Range Aircraft Concepts. 34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, 2024-09-09 - 2024-09-13, Florence, Italy.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
5MB

Offizielle URL: https://www.icas.org/ICAS_ARCHIVE/ICAS2024/data/preview/ICAS2024_0399.htm

Kurzfassung

Economic efficiency, energy demand and environmental impact are the key design drivers for the next major change in aviation towards a sustainable aviation industry. For the long range market segment, alternative energy carriers are essential to meet the goals of the European Green Deal, as battery electric flight or hybrid propulsion system architectures are not suitable at the current state of the art. Therefore, this paper covers the economic and climate impact assessment of fossil kerosene, sustainable aviation fuel and liquid hydrogen as energy sources for the long range market segment of a potential next generation aircraft assuming a technology scenario expected to be ready in 2035. To explore additional potential of climate impact reduction mainly related to the contrail induced cloudiness and NOx emissions, variations of flight altitudes and design Mach numbers are carried out. These studies are conducted for the three types of fuels with aircraft designed for each specific parameter combination. The impact of those design changes on the average temperature response and the direct operating costs are finally evaluated.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/208272/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Climate Impact and Economic Assessment of Liquid Hydrogen ans Synthetic Kerosene Long-Range Aircraft Concepts
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wöhler, SebastianSebastian.Woehler (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Buchtal, Kuno ArthurKuno.Buchtal (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Iwanizki, MichaelMichael.Iwanizki (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Häßy, JannikJannik.Haessy (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dahlmann, KatrinDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0003-3198-1713NICHT SPEZIFIZIERT
Lois, ChristosChristos.Lois (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hepperle, MartinMartin.Hepperle (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Climate Impact Assessment, Aircraft Design, Liquid Hydrogen, Sustainable Aviation Fuels, Long Range
Veranstaltungstitel:34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences
Veranstaltungsort:Florence, Italy
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 September 2024
Veranstaltungsende:13 September 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Lufttransportbetrieb und Folgenabschätzung, L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemarchitekturen in der Luftfahrt > Flugzeugentwurf und Systemintegration
Institut für Luftverkehr
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Institut für Physik der Atmosphäre > Erdsystem-Modellierung
Hinterlegt von: Wöhler, Sebastian
Hinterlegt am:11 Nov 2024 17:18
Letzte Änderung:11 Nov 2024 17:18

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