elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Merging onto the freeway: comparison of target and actual performance to develop Advanced Driver Assistance Systems

Kassner, Astrid und Vollrath, Mark und Rataj, Jürgen und Schäfer, Helge (2005) Merging onto the freeway: comparison of target and actual performance to develop Advanced Driver Assistance Systems. ITS in Europe, The 5th European Congress and Exhibition on Intelligent Transport Systems and Services, 2005, 2005-06-01 - 2005-06-03, Hannover.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

The paper examines an approach for the development of Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). The basic idea of this approach is to compare the actual driving behavior with a pre-defined target performance to detect deviations which are regarded as driving errors. This error detection can be used by ADAS to initiate countermeasures and thus avoid critical traffic situations. The experiment described in this paper examines this approach using the driving task to merge onto a freeway. The target behavior is defined from expert interviews of driving instructors. The actual behavior is measured with the DLR ViewCar® in test drives. The analyses show that the comparison of actual and target behavior results in different error classes corresponding to critical situations. From the description of the errors requirements for different ADAS functions can be derived to counteract these errors. Overall, at least for the driving task examined this approach is useful for detecting errors but not predicting them. However, this may be sufficient in many cases to avoid accidents.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/20815/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Merging onto the freeway: comparison of target and actual performance to develop Advanced Driver Assistance Systems
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kassner, AstridNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vollrath, MarkNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rataj, JürgenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schäfer, HelgeNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:3 Juni 2005
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Advanced Driver Assistance Systems, driving task, target performance, error detection
Veranstaltungstitel:ITS in Europe, The 5th European Congress and Exhibition on Intelligent Transport Systems and Services, 2005
Veranstaltungsort:Hannover
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:1 Juni 2005
Veranstaltungsende:3 Juni 2005
Veranstalter :Ertico
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Entwicklung Fahrermodell (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Institut für Verkehrsführung und Fahrzeugsteuerung > Automotive Systeme
Hinterlegt von: Kassner, Astrid
Hinterlegt am:06 Mär 2006
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:02

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.