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The ozone radiative forcing of nitrogen oxide emissions from aviation can be estimated using a probabilistic approach

Rao, Pratik und Dwight, Richard P. und Singh, Deepali und Maruhashi, Jin und Dedoussi, Irene C. und Grewe, Volker und Frömming, Christine (2024) The ozone radiative forcing of nitrogen oxide emissions from aviation can be estimated using a probabilistic approach. Communications Earth & Environment (5), Seiten 1-12. Springer Nature. doi: 10.1038/s43247-024-01691-2. ISSN 2662-4435.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
3MB

Offizielle URL: https://www.nature.com/articles/s43247-024-01691-2

Kurzfassung

Reliable prediction of aviation’s environmental impact, including the effect of nitrogen oxides on ozone, is vital for effective mitigation against its contribution to global warming. Estimating this climate impact however, in terms of the short-term ozone instantaneous radiative forcing, requires computationally-expensive chemistry-climate model simulations that limit practical applications such as climate-optimised planning. Existing surrogates neglect the large uncertainties in their predictions due to unknown environmental conditions and missing features. Relative to these surrogates, we propose a high-accuracy probabilistic surrogate that not only provides mean predictions but also quantifies heteroscedastic uncertainties in climate impact estimates. Our model is trained on one of the most comprehensive chemistry-climate model datasets for aviation-induced nitrogen oxide impacts on ozone. Leveraging feature selection techniques, we identify essential predictors that are readily available from weather forecasts to facilitate the implementation therein. We show that our surrogate model is more accurate than homoscedastic models and easily outperforms existing linear surrogates. We then predict the climate impact of a frequently-flown flight in the European Union, and discuss limitations of our approach.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/207121/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:The ozone radiative forcing of nitrogen oxide emissions from aviation can be estimated using a probabilistic approach
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Rao, PratikTU Delft, Delft, NLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dwight, Richard P.TU Delft, Delft, NLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Singh, DeepaliTU Delft, Delft, NLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Maruhashi, JinTU Delft, Delft, NLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dedoussi, Irene C.TU Delft, Delft, NLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Grewe, VolkerDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-8012-6783NICHT SPEZIFIZIERT
Frömming, ChristineDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0001-5516-7180NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:3 Oktober 2024
Erschienen in:Communications Earth & Environment
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1038/s43247-024-01691-2
Seitenbereich:Seiten 1-12
Verlag:Springer Nature
ISSN:2662-4435
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Climate impact aviation, ozone, predcition
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Erdsystem-Modellierung
Hinterlegt von: Grewe, Prof. Dr. Volker
Hinterlegt am:07 Okt 2024 13:25
Letzte Änderung:10 Okt 2024 13:28

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