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Impact of atmospheric variations on sonic boom loudness over 10 years of simulated flights

Iura, Rei und Ukai, Takahiro und Yamashita, Hiroshi und Kern, Bastian und Misaka, Takashi und Obayashi, Shigeru (2024) Impact of atmospheric variations on sonic boom loudness over 10 years of simulated flights. Journal of the Acoustical Society of America, 156 (3), Seiten 1529-1542. Acoustical Society of America. doi: 10.1121/10.0028375. ISSN 0001-4966.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich bis 6 März 2025 - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
3MB

Offizielle URL: https://doi.org/10.1121/10.0028375

Kurzfassung

Relative humidity, temperature, and wind along flight paths from a 10-year simulation are used to investigate the effects of the atmospheric conditions on sonic boom loudness generated by the pseudo-Concorde and a low-boom supersonic aircraft using an acoustic wave propagation tool. Global meteorological conditions are simulated using the chemistry-climate model EMAC with ECMWF reanalysis data. The results show that atmospheric conditions lead to a seasonal variation of the perceived level for a N-wave over 10 years of flights, whereas it is difficult to identify the seasonal variation for the low-boom aircraft because the distribution of perceived levels is widely spread. The dominant effect from atmospheric conditions during acoustic propagation is found for the low-boom aircraft cruising at an altitude of 14.478 km. The molecular relaxation effect is dominant for an overpressure reduction at 10 km but does not impact the pressure waveform below 8 km. At altitudes below 8 km, the thermoviscous absorption exclusively influences the variations in pressure rise time. Moreover, acoustic wave propagation through the turbulent field was simulated at a single location. Even though the acoustic wave passed through the same turbulent field in the summer and winter cases, the loudness on the ground differs between them.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/206249/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Impact of atmospheric variations on sonic boom loudness over 10 years of simulated flights
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Iura, ReiOsaka Institute of Technology, JapanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ukai, TakahiroOsaka Institute of Technology, JapanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Yamashita, HiroshiDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0003-2458-1826NICHT SPEZIFIZIERT
Kern, BastianDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-7646-9273NICHT SPEZIFIZIERT
Misaka, TakashiNational Institute of Advanced Industrial Science and Technology, JapanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Obayashi, ShigeruTohoku University, Sendai, JapanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:5 September 2024
Erschienen in:Journal of the Acoustical Society of America
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:156
DOI:10.1121/10.0028375
Seitenbereich:Seiten 1529-1542
Verlag:Acoustical Society of America
ISSN:0001-4966
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Sonic boom atmospheric simulation supersonic aircraft
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HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Erdbeobachtung
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R EO - Erdbeobachtung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Atmosphären- und Klimaforschung
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Erdsystem-Modellierung
Hinterlegt von: Kern, Dr. Bastian
Hinterlegt am:06 Sep 2024 09:30
Letzte Änderung:23 Sep 2024 11:35

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