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Local Surface Toughening – A boltless crack stopping technology for aerospace structures

Schollerer, Martin und Kosmann, Jens und Holzhüter, Dirk und Makiela, Patrick Adrian und Völkerink, Oliver und Hühne, Christian (2024) Local Surface Toughening – A boltless crack stopping technology for aerospace structures. ECCM21, 2024-07-02 - 2024-07-05, Nantes, Frankreich. doi: 10.60691/yj56-np80.

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Offizielle URL: https://eccm21.org/

Kurzfassung

Bonding offers numerous advantages compared to bolted joints when connecting diverse materials. However, the drawbacks of a bonded joint can swiftly manifest under increased loads, a challenge notably prevalent in aviation. To address this issue, heavily stressed components in aviation utilize a hybrid approach, incorporating both rivets and adhesive for structural bonding. This strategy aims to accentuate the benefits of structural adhesive bonding while maintaining the safety associated with traditional bolted joints. Referred to as a fail-safe design, this concept prioritizes damage tolerance and enhanced resilience against manufacturing defects, achieved through a secure double load path. Especially when joining fiber-reinforced composites, bolts weaken the adherends of the joint and only contribute to load transfer when the brittle adhesive fails. Previous study investigates the impact of locally modified surface toughness on the structural adhesive bond under Mode I and Mode II loading conditions through quasi-static Double Cantilever Beam (DCB) and End Notched Flexure (ENF) tests. The results demonstrate a pronounced influence, indicating a substantial enhancement in bond robustness. In this study, a dynamic examination of local surface toughness modification using Cracked Lap (CLS) specimens reveals insights into the crack arresting capabilities. The results show that cracks can be stopped beyond the limit load of the laminate, proving the effectiveness of this technology as a crack stopper.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/205164/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Local Surface Toughening – A boltless crack stopping technology for aerospace structures
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schollerer, MartinMartin.Schollerer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7015-9461165322503
Kosmann, JensJens.Kosmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2225-4832NICHT SPEZIFIZIERT
Holzhüter, Dirkdirk.holzhueter (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1001-2366NICHT SPEZIFIZIERT
Makiela, Patrick AdrianPatrick.Makiela (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0000-0975-2733NICHT SPEZIFIZIERT
Völkerink, Oliveroliver.voelkerink (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9589-1963NICHT SPEZIFIZIERT
Hühne, ChristianChristian.Huehne (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2218-1223165322504
Datum:2 Juli 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.60691/yj56-np80
Status:veröffentlicht
Stichwörter:crack stop, stress reduction, adhesive bonding, Surface Toughening, CLS
Veranstaltungstitel:ECCM21
Veranstaltungsort:Nantes, Frankreich
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:2 Juli 2024
Veranstaltungsende:5 Juli 2024
Veranstalter :ECCM21
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturwerkstoffe und Bauweisen
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemleichtbau > Funktionsleichtbau
Hinterlegt von: Schollerer, Dr. Martin
Hinterlegt am:12 Aug 2024 07:30
Letzte Änderung:12 Aug 2024 07:31

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