elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Single Pilot Operations - Who Should Do What? Allocating Aviation Tasks to the Performing Cooperators

Zinn, Frank und Ebrecht, Lars und ALbers, Frank und Matthias, Wies und Niedermeier, Dominik (2024) Single Pilot Operations - Who Should Do What? Allocating Aviation Tasks to the Performing Cooperators. In: 21st International Conference on Engineering Psychology and Cognitive Ergonomics, EPCE 2024, held as part of the 26th HCI International Conference, HCII 2024, 14692, Seiten 266-286. Springer Press. Human Computer Interaction International 2024, 2024-06-29 - 2024-07-04, Washington. doi: 10.1007/978-3-031-60728-8_21. ISBN 978-303160730-1. ISSN 0302-9743.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
8MB

Kurzfassung

Abstract. Single Pilot Operation (SPO) is increasingly discussed amongst pilots, airlines, aircraft manufacturers, authorities, and other committees. In EASAs safety domain the feasibility of the implementation of SPO in the EU regulatory framework by 2030 is to be assessed. Opinions on SPO vary widely, especially when the focus is on safety. Some see flight safety at risk, while others see a possible increase in flight safety, particularly through the simultaneous use of artificial intelligence or highly developed automation. The SPO concepts used as a basis for forming individual opinions differ a lot and are therefore often not comparable. Regardless of this, it is very likely that SPO will start to get into operation and might become one of the standards in commercial aviation in the future, e.g., starting for cargo flights. The way of implementation depends on various factors. The most important should be safety. In order to approach a possible common basis for decision-making, the DLR project NICo developed a safety-centered SPO concept and a suitable allocation of tasks to the different actors in an SPO scenario in multiple iterative processes. The concept and task allocation as well as the evaluation by 40 airline pilots are presented here.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/204729/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Single Pilot Operations - Who Should Do What? Allocating Aviation Tasks to the Performing Cooperators
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Zinn, FrankGerman Aerospace Center (DLR), Institute of Aerospace Medicine, Aviation and Space PsychologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ebrecht, LarsGerman Aerospace Center (DLR), Institute of Flight Guidance, Department Pilot AssistanceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
ALbers, FrankGerman Aerospace Center (DLR), Institute of Aerospace Medicine, Aviation and Space PsychologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Matthias, WiesGerman Aerospace Center (DLR), Institute of Flight Guidance, Human Factors DepartmentNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Niedermeier, DominikGerman Aerospace Center (DLR), Institute of Flight Systems, Flight Dynamics and SimulationNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2024
Erschienen in:21st International Conference on Engineering Psychology and Cognitive Ergonomics, EPCE 2024, held as part of the 26th HCI International Conference, HCII 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:14692
DOI:10.1007/978-3-031-60728-8_21
Seitenbereich:Seiten 266-286
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Harris, DonCoventry UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Li, Wen-ChinCranfield UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Press
Name der Reihe:Lecture Notes in Artificial Intelligence
ISSN:0302-9743
ISBN:978-303160730-1
Status:veröffentlicht
Stichwörter:single pilot operation · NICo · virtual co-pilot · remote pilot · onboard pilot · AI
Veranstaltungstitel:Human Computer Interaction International 2024
Veranstaltungsort:Washington
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:29 Juni 2024
Veranstaltungsende:4 Juli 2024
Veranstalter :Engineering Psychology and Cognitive Ergonomics
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Luft- und Raumfahrtpsychologie
Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Institut für Flugführung > Systemergonomie
Institut für Flugsystemtechnik > Flugdynamik und Simulation
Hinterlegt von: Zinn, Dr. Frank
Hinterlegt am:03 Sep 2024 12:08
Letzte Änderung:31 Okt 2024 08:43

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.