elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Air-Ground Datalink Technologies (LDACS and current CPDLC) in Flight Centric ATC: Analysis of a Fast-Time Simulation and Outlook on a Complementary Real-Time Simulation

Weber, Mara und Paz Goncalves Martins, Ana und Edinger, Christiane und Klünker, Carmo Sonja (2024) Air-Ground Datalink Technologies (LDACS and current CPDLC) in Flight Centric ATC: Analysis of a Fast-Time Simulation and Outlook on a Complementary Real-Time Simulation. DASC2024, 2024-09-29 - 2024-10-03, San Diego, CA, USA.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

To handle future growth in air traffic sustainably, increased automation in air traffic management is crucial. New communication systems like CPDLC (VDL Mode 2) and LDACS aim to support automation in air-ground communication. LDACS addresses certain CPDLC shortcomings and allows high-rate transmission of 4D trajectories, enabling trajectory-based operations. Combined with new air traffic management concepts such as Flight Centric Air Traffic Control, which removes sector boundaries, strategically allocates aircraft, and allows the optimization of flight trajectories, these new communication systems can amplify benefits. The "Individual and Automated Air Traffic" project by the German Aerospace Center assesses the impact of automation levels using CPDLC and LDACS in a European-wide Flight Centric ATC airspace. This study aims to optimize airspace efficiency, reduce carbon emissions, and enhance air traffic management for future sustainability. A fast-time simulation showed a potential for significant savings in fuel consumption, track miles and flight times through higher levels of automation. It also served as input for identifying validation objectives for a subsequent human-in-the-loop simulation, which investigated the same flight efficiency metrics. Furthermore, the real-time, human-in-the-loop simulation looked into human performance aspects, with a focus on the changes in controller workload when controlling aircraft equipped with only radiotelephony, VDL Mode 2 or LDACS compared to a mix of all three.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/203066/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Air-Ground Datalink Technologies (LDACS and current CPDLC) in Flight Centric ATC: Analysis of a Fast-Time Simulation and Outlook on a Complementary Real-Time Simulation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Weber, MaraMara.Weber (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0003-3039-1292169852956
Paz Goncalves Martins, AnaAna.Martins (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1794-9987NICHT SPEZIFIZIERT
Edinger, ChristianeChristiane.Edinger (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klünker, Carmo SonjaCarmo.Kluenker (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0000-0763-715XNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Flight Centric ATC, Fast-time Simulation, Human-in-the-loop Simulation, Datalink, CPDLC, LDACS, Automation
Veranstaltungstitel:DASC2024
Veranstaltungsort:San Diego, CA, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:29 September 2024
Veranstaltungsende:3 Oktober 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Integrierte Flugführung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Institut für Flugführung > Systemergonomie
Hinterlegt von: Weber, Mara
Hinterlegt am:18 Okt 2024 17:45
Letzte Änderung:18 Okt 2024 17:45

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.