elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Transitional Delayed Detached-Eddy Simulation for a Compressor Cascade: A Critical Assessment

Möller, Felix und Tucker, Paul G. und Wang, Zhong-Nan und Morsbach, Christian (2024) Transitional Delayed Detached-Eddy Simulation for a Compressor Cascade: A Critical Assessment. Journal of Propulsion and Power. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.B39344. ISSN 0748-4658.

[img] PDF - Postprintversion (akzeptierte Manuskriptversion)
3MB

Kurzfassung

The accurate prediction of transitional flows is crucial for the industrial turbomachinery design process. While a Reynolds-averaged Navier–Stokes approach inherently brings conceptual weaknesses, large-eddy simulation will still be too expensive in the near future to affordably analyze complex turbomachinery configurations. We introduce a transitional delayed detached-eddy simulation (DDES) model, namely, DDES-\gamma, and analyze the numerical results of the compressor cascade V103. A comparison with the fully turbulent DDES approach emphasizes the benefit of coupling DDES with a transition model. Issues with undesired decay of modeled turbulent kinetic energy in the freestream are improved when running DDES-\gamma in combination with the synthetic turbulence generator method. The best results for DDES-\gamma are obtained when changing the inviscid flux solver blending from dynamic to constant mode. We show that DDES-\gamma is capable of predicting the transitional flow through a linear compressor cascade, but we also critically discuss the general concept and results.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/202634/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Transitional Delayed Detached-Eddy Simulation for a Compressor Cascade: A Critical Assessment
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Möller, Felixfelix.moeller (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0192-3873152368293
Tucker, Paul G.University of CambridgeNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wang, Zhong-NanUniversity of BirminghamNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Morsbach, ChristianChristian.Morsbach (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6254-6979NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Februar 2024
Erschienen in:Journal of Propulsion and Power
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.2514/1.B39344
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0748-4658
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Turbulence modelling, hybrid RANS-LES, delayed detached-eddy simulation, turbomachinery, compressor cascade, transition, separation
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Digitale Technologien, L - Virtuelles Triebwerk, L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Test und Simulation für Gasturbinen > Virtuelle Turbine und numerische Methoden
Institut für Antriebstechnik > Numerische Methoden
Hinterlegt von: Möller, Felix
Hinterlegt am:05 Feb 2024 08:49
Letzte Änderung:13 Mär 2024 09:09

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.