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A Split-Form Discontinuous Galerkin Spectral Element Framework for Scale-Resolving Simulations of Turbomachinery Flows

Bergmann, Michael (2023) A Split-Form Discontinuous Galerkin Spectral Element Framework for Scale-Resolving Simulations of Turbomachinery Flows. Dissertation, Ruhr Universität Bochum.

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Kurzfassung

This thesis presents the development of an efficient framework for scale-resolving simulations of turbomachinery configurations within DLR's CFD solver TRACE, utilizing the high-order Discontinuous Galerkin Spectral Element Method (DGSEM). After the validation on resolved canonical flows, a stabilization technique for under-resolved simulations of turbulent flows based on split formulations of the nonlinear flux terms is introduced and compared to state-of-the-art stabilization methods on large eddy simulations (LES) of canonical flows and a low-pressure turbine cascade. Efficiency-driven comparisons between the high-order DGSEM solver and a state-of-the-art LES approach, based on a second-order Finite Volume scheme, demonstrate superior resolution capabilities and performance improvements. The DGSEM solver is extended to simulate unsteady blade interactions, showcasing promising agreement with experimental data of a low-pressure turbine cascade under periodic wake influence.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/202558/
Dokumentart:Hochschulschrift (Dissertation)
Titel:A Split-Form Discontinuous Galerkin Spectral Element Framework for Scale-Resolving Simulations of Turbomachinery Flows
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bergmann, MichaelMichael.Bergmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0553-5584NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2023
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:im Druck
Stichwörter:discontinuous Galerkin, large eddy simulation, entropy, computational fluid dynamics, turbomachinery
Institution:Ruhr Universität Bochum
Abteilung:Fakultät für Maschinenbau
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Numerische Methoden
Hinterlegt von: Bergmann, Michael
Hinterlegt am:31 Jan 2024 14:21
Letzte Änderung:02 Feb 2024 11:47

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