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Case Study on the Heat Pump Integration for Enhanced Efficiency in Battery-Electric Short-Sea Ferries

Brötje, Steffen und Mühmer, Markus und Schwedt, Thorben und Ehlers, Sören und Tran, Anh Phong (2024) Case Study on the Heat Pump Integration for Enhanced Efficiency in Battery-Electric Short-Sea Ferries. In: 4th International Conference on Modelling and Optimisation of Ship Energy Systems. Modelling and Optimisation of Ship Energy Systems 2023, 2023-10-26 - 2023-10-27, Delft, Niederlande. doi: 10.59490/moses.2023.663.

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Offizielle URL: https://dx.doi.org/10.59490/moses.2023.663

Kurzfassung

This case study investigates the potential of incorporating water heat pumps into onboard thermal systems to utilize low-temperature waste heat for onboard heating and enhance the efficiency and economics of all-electric battery-driven ferries. We analysed a hybrid-driven roll-on/roll-off passenger ferry operating in the Baltic Sea, gathering data on vessel operation, power, and heat provision in low-temperature cycles. We integrated real-time measurement data, energy flow analysis, and thermodynamic calculations to draw conclusions for a potential battery retrofit scenario featuring an all-electric operation and a battery system capacity of 10 MWh. Our results indicate that the integration of heat pumps in battery-electric mode can cover more than 50 % of the onboard nominal heat capacity of HVAC systems, with a seasonal coefficient of performance (SCOP) of 3.5 during the heating season. The overall electric energy demand of the vessel during the 6-month heating period is reduced by approximately 8 % compared with direct-electric heating.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/202176/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Case Study on the Heat Pump Integration for Enhanced Efficiency in Battery-Electric Short-Sea Ferries
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Brötje, Steffensteffen.broetje (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1904-2409151239554
Mühmer, MarkusMarkus.Muehmer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4621-6870151239555
Schwedt, ThorbenThorben.Schwedt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2127-0494151802736
Ehlers, Sörensoeren.ehlers (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5698-9354NICHT SPEZIFIZIERT
Tran, Anh PhongAnh.Tran (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3365-5500NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:3 Januar 2024
Erschienen in:4th International Conference on Modelling and Optimisation of Ship Energy Systems
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.59490/moses.2023.663
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Maritime heat pumps, battery-electric ships, low-temperature waste heat, energy efficiency, green maritime technologies
Veranstaltungstitel:Modelling and Optimisation of Ship Energy Systems 2023
Veranstaltungsort:Delft, Niederlande
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:26 Oktober 2023
Veranstaltungsende:27 Oktober 2023
Veranstalter :Delft University of Technology, Netherlands
HGF - Forschungsbereich:Energie
HGF - Programm:Energiesystemdesign
HGF - Programmthema:Digitalisierung und Systemtechnologie
DLR - Schwerpunkt:Energie
DLR - Forschungsgebiet:E SY - Energiesystemtechnologie und -analyse
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):E - Energiesystemtechnologie
Standort: Geesthacht
Institute & Einrichtungen:Institut für Maritime Energiesysteme > Abteilung für Energiewandler und -systeme
Hinterlegt von: Brötje, Steffen
Hinterlegt am:22 Jan 2024 07:28
Letzte Änderung:24 Apr 2024 21:02

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