elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

IRSA 2023 Proceedings: Comparison of simulative methods for dimensioning of fuel cell-battery hybrid powertrains in FCH2Rail and VirtualFCS

Scharmach, Marcel und Schenker, Moritz und Dittus, Holger (2023) IRSA 2023 Proceedings: Comparison of simulative methods for dimensioning of fuel cell-battery hybrid powertrains in FCH2Rail and VirtualFCS. In: IRSA 2023: Tagungsband/proceedings; Aachen, Germany 22-23 November 2023, Seiten 582-599. Internation Railway Symposium Aachen, 2023-11-22 - 2023-11-23, Aachen. doi: 10.18154/RWTH-2024-00257.

[img] PDF
968kB

Offizielle URL: https://publications.rwth-aachen.de/record/976473/files/976473.pdf

Kurzfassung

The dimensioning process of fuel cell and batteries in hybrid railway applications is one of the biggest challenges in this kind of powertrain. In this paper, methods for modelling and designing fuel cell hybrid power trains are investigated and functionally compared. Subsequently, an exemplary dimensioning is carried out on the basis of a specific scenario. The tools in focus are, on the one hand, the Hybridization Tool and SEnSOR, both developed by the German Aerospace Center and used in the European project FCH2Rail and, on the other hand, the open source model developed by the European project Virtual-FCS. The approach and target of the tools is fundamentally different. Their features are compared in order to understand which impact different models can have on the design and evaluation process of fuel cell hybrid powertrains.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/201367/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:IRSA 2023 Proceedings: Comparison of simulative methods for dimensioning of fuel cell-battery hybrid powertrains in FCH2Rail and VirtualFCS
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Scharmach, Marcelmarcel.scharmach (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9537-7190150552742
Schenker, Moritzmoritz.schenker (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7609-5278NICHT SPEZIFIZIERT
Dittus, HolgerHolger.Dittus (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3981-5560NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2023
Erschienen in:IRSA 2023: Tagungsband/proceedings; Aachen, Germany 22-23 November 2023
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.18154/RWTH-2024-00257
Seitenbereich:Seiten 582-599
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Nießen, NilsRWTH Aachen UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schindler, Christianschindler (at) ifs.rwth-aachen.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Fuel cell hybrid power pack; FCH2Rail; Virtual-FCS; alternative powertrain dimensioning; railway; powertrain; series hybrid; simulation
Veranstaltungstitel:Internation Railway Symposium Aachen
Veranstaltungsort:Aachen
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:22 November 2023
Veranstaltungsende:23 November 2023
Veranstalter :Research Center Railways -RWTH Aachen, Eurailpress - DVV Media Group
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Schienenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SC Schienenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - ProCo - Propulsion and Coupling
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Fahrzeugenergiekonzepte
Hinterlegt von: Scharmach, Marcel
Hinterlegt am:12 Jan 2024 14:20
Letzte Änderung:24 Apr 2024 21:01

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.