elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Effect of Engine Design Parameters on the Climate Impact of Aircraft: A Case Study Based on Short-Medium Range Mission

Saluja, Harjot Singh und Yin, Feijia und Rao, Arvind Gangoli und Grewe, Volker (2023) Effect of Engine Design Parameters on the Climate Impact of Aircraft: A Case Study Based on Short-Medium Range Mission. Aerospace, 10 (12). Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/aerospace10121004. ISSN 2226-4310.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
1MB

Offizielle URL: https://www.mdpi.com/2226-4310/10/12/1004

Kurzfassung

The climate impact of aviation is considerably different from that of other transport modes. The turbofan engine’s efficiency can be increased by increasing the Operating Pressure Ratio (OPR), bypass ratio (BPR) and Turbine Inlet Temperature (TIT), thereby reducing CO2 and H2O emissions. However, this may have an adverse effect on the secondary emissions, such as NOx, soot, etc. Taking a holistic view in evaluating the climate impact of engine development trends considering all the climate forcers is imperative for design trends in the future. This research investigates the impact of some key engine design parameters on climate. The emission changes due to design variations in the CFM56-5B are estimated using in-house engine performance and emission prediction tools. Accordingly, the changes in the species’ Average Temperature Response for 100 years (ATR100) are analyzed using a climate assessment tool, AirClim. The results show that the overall climate impact increases by 40 when increasing OPR from 25 to 40. Meanwhile, the Twin Annular Premixed Swirler (TAPS-II) combustor reduces the total ATR100 drastically, in the range of 52–58, due to lean combustion.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/200050/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Effect of Engine Design Parameters on the Climate Impact of Aircraft: A Case Study Based on Short-Medium Range Mission
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Saluja, Harjot SinghDelft University, Delft, NLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Yin, FeijiaDelft University, Delft, NLhttps://orcid.org/0000-0002-6081-9136NICHT SPEZIFIZIERT
Rao, Arvind GangoliDelft University, Delft, NLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Grewe, VolkerDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-8012-6783NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:29 November 2023
Erschienen in:Aerospace
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:10
DOI:10.3390/aerospace10121004
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
ISSN:2226-4310
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Engine development, NOx emissions, trade-off, climate impact
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Erdsystem-Modellierung
Hinterlegt von: Grewe, Prof. Dr. Volker
Hinterlegt am:29 Nov 2023 15:27
Letzte Änderung:05 Dez 2023 13:21

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.