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Impact of daily artificial gravity on autonomic cardiovascular control following 60-day head-down tilt bed rest

Hönemann, J. und Möstl, S. und Diedrich, A. und Mulder, E. und Frett, T. und Petrat, G. und Pustowalow, W. und Arz, M. und Schmitz, M.T. und Heusser, K. und Lee, S.M.C. und Jordan, J. und Tank, J. und Hoffmann, F. (2023) Impact of daily artificial gravity on autonomic cardiovascular control following 60-day head-down tilt bed rest. Frontiers in cardiovascular medicine, 10, Seite 1250727. Frontiers Media S.A.. doi: 10.3389/fcvm.2023.1250727. ISSN 2297-055X.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
7MB

Offizielle URL: https://doi.org/10.3389/fcvm.2023.1250727

Kurzfassung

Impaired cardiovascular autonomic control following space flight or immobilization may limit the ability to cope with additional hemodynamic stimuli. Head-down tilt bedrest is an established terrestrial analog for space flight and offers the opportunity to test potential countermeasures for autonomic cardiovascular deconditioning. Previous studies revealed a possible benefit of daily artificial gravity on cardiovascular autonomic control following head-down tilt bedrest, but there is a need for efficiency in a long-term study before an artificial gravity facility would be brought to space. We hypothesized that artificial gravity through short-arm centrifugation attenuates functional adaptions of autonomic function during head-down tilt bed rest. 24 healthy persons (8 women, 33.4 ± 9.3 years, 24.3 ± 2.1 kg/m²) participated in the 60-day head-down tilt bed rest (AGBRESA) study. They were assigned to three groups, 30 min/day continuous, or 6(5 min intermittent short-arm centrifugation, or a control group. We assessed autonomic cardiovascular control in the supine position and in 5 minutes 80° head-up tilt position before and immediately after bed rest. We computed heart rate variability (HRV) in the time (rmssd) and frequency domain, blood pressure variability, and baroreflex sensitivity (BRS). RR interval corrected rmssd was reduced supine (p = 0.0358) and during HUT (p = 0.0161). Heart rate variability in the high-frequency band (hf-RRI; p = 0.0004) and BRS (p < 0.0001) decreased, whereas blood pressure variability in the low-frequency band (lf-SBP, p = 0.0008) increased following bedrest in all groups. We did not detect significant interactions between bedrest and interventions. We conclude that up to daily 30 min of artificial gravity on a short-arm centrifuge with 1Gz at the center of mass do not suffice to prevent changes in autonomic cardiovascular control following 60-day of 6° head-down tilt bed rest

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/199810/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Impact of daily artificial gravity on autonomic cardiovascular control following 60-day head-down tilt bed rest
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hönemann, J.Institute of Aerospace Medicine, German Aerospace Center, Cologne, Germany and Department of Internal Medicine III, Division of Cardiology, Pneumology, Angiology, and Intensive Care, University of Cologne, Cologne, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Möstl, S.Institute of Aerospace Medicine, German Aerospace Center (DLR), Cologne, Germany; Stefan.moestl (at) dlr.de.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Diedrich, A.Division of Clinical Pharmacology, Department of Medicine, Autonomic Dysfunction Service, Vanderbilt University, Nashville, TNNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mulder, E.Edwin.Mulder (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1200-5792NICHT SPEZIFIZIERT
Frett, T.german aerospace centre (dlr), institute of aerospace medicine, gravitational biology, cologne, germanyhttps://orcid.org/0000-0002-5572-1177NICHT SPEZIFIZIERT
Petrat, G.guido.petrat (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5725-8908NICHT SPEZIFIZIERT
Pustowalow, W.willi.pustowalow (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7534-6493NICHT SPEZIFIZIERT
Arz, M.michael.arz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmitz, M.T.Institute of Medical Biometry, Informatics and Epidemiology (IMBIE), University Hospital Bonn, Bonn, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heusser, K.Karsten.Heusser (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2571-5585NICHT SPEZIFIZIERT
Lee, S.M.C.Wyle Laboratories, Life Sciences and Systems Division, Houston, TX, United StatesNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jordan, J.Jens.Jordan (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4518-0706NICHT SPEZIFIZIERT
Tank, J.Jens.Tank (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5672-1187NICHT SPEZIFIZIERT
Hoffmann, F.Institute of Aerospace Medicine, German Aerospace Center, Cologne, Germany and Department of Internal Medicine III, Division of Cardiology, Pneumology, Angiology, and Intensive Care, University of Cologne, Cologne, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:23 Oktober 2023
Erschienen in:Frontiers in cardiovascular medicine
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:10
DOI:10.3389/fcvm.2023.1250727
Seitenbereich:Seite 1250727
Verlag:Frontiers Media S.A.
ISSN:2297-055X
Status:veröffentlicht
Stichwörter:artificial gravity; autonomic nervous system; bed rest; cardiovascular deconditioning; tilt table test
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HGF - Programmthema:Forschung unter Weltraumbedingungen
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DLR - Forschungsgebiet:R FR - Forschung unter Weltraumbedingungen
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Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Kardiovaskuläre Luft- und Raumfahrtmedizin
Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin
Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Leitungsbereich ME
Hinterlegt von: Schrage, Larissa
Hinterlegt am:05 Dez 2023 15:04
Letzte Änderung:07 Dez 2023 14:12

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