elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Installed Fan Noise Simulation of a Supersonic Business Aircraft

Proskurov, Stanislav und Lummer, Markus und Delfs, Jan Werner und Ewert, Roland und Kirz, Jochen und Plohr, Martin und Jaron, Robert (2023) Installed Fan Noise Simulation of a Supersonic Business Aircraft. Aerospace, 10 (773), Seiten 1-15. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/aerospace10090773. ISSN 2226-4310.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
30MB

Offizielle URL: https://www.mdpi.com/2226-4310/10/9/773

Kurzfassung

Overcoming the problem of excessive engine noise at low altitudes is a formidable task on the way to developing a supersonic passenger aircraft. The focus of this paper is on the fan noise shielding during take-off, investigated as part of the DLR project ELTON SST (estimation of landing and take-off noise of supersonic transport) for an in-house aircraft design. The supersonic inlet is required to provide the proper quantity and uniformity of air to the engine over a wider range of flight conditions than the subsonic inlet. For passenger aircraft, the noise problem influences engine integration and placement, and the new generation of supersonic transport would require innovative engineering solutions in order to come up with an efficient low-noise design. Potential solutions are evaluated using DLR tools capable of accurate source generation and noise propagation to the far-field. For low-speed aircraft operation, the method of choice is a strongly coupled volume-resolving discontinuous Galerkin (DG) and fast multipole boundary element method (FM-BEM) which is applied due to a large disparity between the Mach numbers on the interior and exterior of the inlet. The method is used for obtaining the acoustic signature of the full-scale model at realistic flight points, including the application of the programmed lapse rate (PLR), which involves simulations at higher pitch angles than for the reference flight path. The results show that the proposed method is highly suitable for obtaining accurate noise footprints during the low-speed phase and could be used to assist with certification procedures of future supersonic aircraft.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/199662/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Installed Fan Noise Simulation of a Supersonic Business Aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Proskurov, StanislavStanislav.Proskurov (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lummer, MarkusMarkus.Lummer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Delfs, Jan WernerJan.Delfs (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8893-1747NICHT SPEZIFIZIERT
Ewert, RolandRoland.Ewert (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kirz, JochenJochen.Kirz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1391-1271148177258
Plohr, MartinMartin.Plohr (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6165-0838NICHT SPEZIFIZIERT
Jaron, RobertRobert.Jaron (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5676-8161148177259
Datum:23 August 2023
Erschienen in:Aerospace
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:10
DOI:10.3390/aerospace10090773
Seitenbereich:Seiten 1-15
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
Name der Reihe:Multi-Fidelity Simulation of Aircraft Noise Sources and Their Reduction
ISSN:2226-4310
Status:veröffentlicht
Stichwörter:noise shielding; fan noise; supersonic aircraft; acoustic simulation; CAA; noise certification; supersonic inlet; discontinuous Galerkin; boundary element; coupled methods
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Technische Akustik
Hinterlegt von: Proskurov, Stanislav
Hinterlegt am:06 Dez 2023 12:06
Letzte Änderung:06 Dez 2023 12:06

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.