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Aeroelastic Design of a Highly-Flexible Wing Using a Simplified Composite Optimization Approach within cpacs-MONA

Schulze, Matthias und Bramsiepe, Kjell und Handojo, Vega und Klimmek, Thomas und Sinha, Kautuk (2022) Aeroelastic Design of a Highly-Flexible Wing Using a Simplified Composite Optimization Approach within cpacs-MONA. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress (DLRK), 2022-09-27 - 2022-09-29, Dresden, Deutschland.

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Kurzfassung

Since composite structures have shown a growing utilization in the aircraft structural design, as a first step, a simplified implementation for composite optimization has been implemented into cpacs-MONA. Thereby the material properties of a composite lay-up are converted to a linear anisotropic material definition to be used for two-dimensional elements (MSC Nastran PSHELL/MAT2-combination). This calculation is done by using the generically known ABD-matrix formulation. For this publication cpacs-MONA sets up an aircraft configuration with three different material specifications, resulting in different flexibilities of the load-carrying wing structures: - Model A: Aluminum material definition for the structural wing components (ribs, spars and skin) - Model B: Composite material definitions for the wing components (reference model) - Model C: Model B with increased strain allowables (highly-flexible wing) Since cpacs-MONA comprises of an iterative loads analysis and structural optimization loop, the question on how the different wing flexibilities effect the loads, the structural mass, the dynamic behavior and the resulting aeroelastic stability of the complete aircraft is addressed within this paper.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/199630/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Aeroelastic Design of a Highly-Flexible Wing Using a Simplified Composite Optimization Approach within cpacs-MONA
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schulze, MatthiasMatthias.Schulze (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7172-7723147552867
Bramsiepe, KjellKjell.Bramsiepe (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3351-8036NICHT SPEZIFIZIERT
Handojo, VegaVega.Handojo (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6030-2383NICHT SPEZIFIZIERT
Klimmek, ThomasThomas.Klimmek (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5573-7355NICHT SPEZIFIZIERT
Sinha, KautukKautuk.Sinha (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8194-9688NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2022
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:cpacs-MONA, highly-flexible wing, aeroelastic design, composite structure, parametric modelling
Veranstaltungstitel:Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress (DLRK)
Veranstaltungsort:Dresden, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:27 September 2022
Veranstaltungsende:29 September 2022
Veranstalter :Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt (DGLR)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Hinterlegt von: Schulze, Matthias
Hinterlegt am:27 Nov 2023 16:19
Letzte Änderung:24 Apr 2024 21:00

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