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A Numerical Test Rig for Turbomachinery Flows Based on Large Eddy Simulations With a High-Order Discontinuous Galerkin Scheme - Part II: Shock Capturing and Transonic Flows

Klose, Björn und Morsbach, Christian und Bergmann, Michael und Hergt, Alexander und Klinner, Joachim und Grund, Sebastian und Kügeler, Edmund (2023) A Numerical Test Rig for Turbomachinery Flows Based on Large Eddy Simulations With a High-Order Discontinuous Galerkin Scheme - Part II: Shock Capturing and Transonic Flows. ASME Journal of Turbomachinery, 146 (2). American Society of Mechanical Engineers (ASME). doi: 10.1115/1.4063827. ISSN 0889-504X.

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9MB

Offizielle URL: https://asmedigitalcollection.asme.org/turbomachinery/article/146/2/021006/1169438/A-Numerical-Test-Rig-for-Turbomachinery-Flows

Kurzfassung

In the second paper of this three-part series, we focus on the simulation of transonic test cases for turbomachinery applications using a high-order discontinuous Galerkin spectral element method (DGSEM). High-fidelity simulations of transonic compressors and turbines are particularly challenging, as they typically occur at high Reynolds numbers and require additional treatment to reliably capture the shock waves characterizing such flows. A recently developed finite-volume subcell shock capturing scheme tailored for the DGSEM is applied and evaluated with regard to the shock sensor. To this end, we conduct implicit large eddy simulations of a high-pressure turbine cascade from the public literature and a transonic compressor cascade measured at the German Aerospace Center, both at a high Reynolds number above 10E6. Based on the results, we examine modal-energy and flow-feature based shock indicator functions, compare the simulation data to experimental and numerical studies, and present an analysis of the unsteady features of the flows.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/199343/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:A Numerical Test Rig for Turbomachinery Flows Based on Large Eddy Simulations With a High-Order Discontinuous Galerkin Scheme - Part II: Shock Capturing and Transonic Flows
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Klose, Björnbjoern.klose (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8069-7885NICHT SPEZIFIZIERT
Morsbach, ChristianChristian.Morsbach (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6254-6979NICHT SPEZIFIZIERT
Bergmann, MichaelMichael.Bergmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0553-5584NICHT SPEZIFIZIERT
Hergt, AlexanderAlexander.Hergt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0008-1643-7326146992848
Klinner, JoachimJoachim.Klinner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2709-9664146992849
Grund, Sebastiansebastian.grund (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kügeler, EdmundEdmund.Kuegeler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9719-626XNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:13 November 2023
Erschienen in:ASME Journal of Turbomachinery
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:146
DOI:10.1115/1.4063827
Verlag:American Society of Mechanical Engineers (ASME)
ISSN:0889-504X
Status:veröffentlicht
Stichwörter:large eddy simulation, discontinuous Galerkin spectral element method, transonic flow, shock capturing, computational fluid dynamics (CFD), fluid dynamics and heat transfer phenomena in compressor and turbine components of gas turbine engines
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Test und Simulation für Gasturbinen > Virtuelle Turbine und numerische Methoden
Institut für Antriebstechnik > Numerische Methoden
Institut für Antriebstechnik > Fan- und Verdichter
Institut für Antriebstechnik > Triebwerksmesstechnik
Hinterlegt von: Klose, Björn
Hinterlegt am:20 Nov 2023 07:07
Letzte Änderung:20 Nov 2023 07:07

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