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Application of a Synthetic Turbulence Generator in Aircraft and Turbomachinery Aerodynamics

Probst, Axel und Möller, Felix und Morsbach, Christian (2023) Application of a Synthetic Turbulence Generator in Aircraft and Turbomachinery Aerodynamics. In: Dt. Luft- und Raumfahrt Kongress DLRK 2023. Dt. Luft- und Raumfahrt Kongress DLRK 2023, 2023-09-19 - 2023-09-21, Stuttgart.

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Offizielle URL: https://dlrk2023.dglr.de/

Kurzfassung

Methods for generating synthetic turbulent fluctuations in numerical flow simulations have gained increasing attention over the past years. Applications of synthetic turbulence generators (STG) range from initializing whole turbulent flow fields to posing turbulent boundary conditions in LES simulations to generating acoustic sources for the computation of sound propagation. In the DLR project ADaMant one specific method, the NTS-STG, has been applied in two rather different fields with different underlying mechanisms in mind: on the one hand, in order to allow for local wall-modelled LES (WM-LES) on the surface of e.g. an aircraft wing or engine nacelle, the STG is applied inside the fully turbulent boundary layer to ensure quick transition from RANS to WMLES. On the other hand, the STG is used to provide realistic ambient turbulence levels in the freestream of turbomachine components, in order to simulate transitional (laminar/turbulent) flow. Both types of applications of the NTS-STG are put in a common context, highlighting their specific requirements on the STG as well as current deficiencies and potential improvements.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/198285/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Application of a Synthetic Turbulence Generator in Aircraft and Turbomachinery Aerodynamics
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Probst, AxelAxel.Probst (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Möller, Felixfelix.moeller (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0192-3873145594403
Morsbach, ChristianChristian.Morsbach (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6254-6979NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2023
Erschienen in:Dt. Luft- und Raumfahrt Kongress DLRK 2023
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTDGLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:ADaMant, synthetic turbulence, aircraft, turbomachinery
Veranstaltungstitel:Dt. Luft- und Raumfahrt Kongress DLRK 2023
Veranstaltungsort:Stuttgart
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:19 September 2023
Veranstaltungsende:21 September 2023
Veranstalter :DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung, L - Virtuelles Triebwerk
Standort: Augsburg , Göttingen , Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, GO
Institut für Test und Simulation für Gasturbinen
Institut für Antriebstechnik > Numerische Methoden
Hinterlegt von: Probst, Axel
Hinterlegt am:30 Okt 2023 18:41
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:58

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