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Potential and Limitations within Conceptual Aircraft Design for the Optimization of a Flexible Wing with and without Load Alleviation

Krengel, Markus Dino (2023) Potential and Limitations within Conceptual Aircraft Design for the Optimization of a Flexible Wing with and without Load Alleviation. Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt. AR20+: Workshop on High Aspect Ratio Wing Technologies, 2023-10-05 - 2023-10-06, London, United Kongdom.

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Offizielle URL: https://cassyni.com/s/ar20plus/seminars

Kurzfassung

Load alleviation is a technology to increase the fuel efficiency of a commercial aircraft by reducing wing mass. The reduction of aerodynamic loads on the transonic, swept outer wing also enables higher aspect ratio wings for new concepts. Load alleviation has an influence on the optimal wing layout and should therefore be taken into account in the conceptual design. This presentation shows a design process that integrates the relevant disciplines into the overall design through simplified but physically-based models. Surrogate model-based optimizations of the wing shape are carried out, where the target parameter is a combined fuel consumption of relevant study missions. The results show that active load alleviation reduces the wing mass and the direct influence of active load alleviation is span-dependent. For the optimization, the optimum with load alleviation shows a potential of 11.6% fuel burn reduction compared to an initial configuration. Even without load alleviation, significant reductions can be achieved through geometry optimization. The reasons for this and boundary conditions such as roll control with a flexible wing are discussed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/198267/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:Die Arbeiten sind zum Teil gefördert durch das Bundesministerium für Wirtschaft und Klimaschutz (BMWK) als Teil des LuFo VI-1 Projektes INTELWI (Förderkennzeichen: 20A1903L) und durch die Europäische Union im Rahmen des Clean Aviation Projektes UP Wing. The project 101101974 – “UP Wing” is supported by the Clean Aviation Joint Undertaking and its members. DOI: 10.3030/101101974
Titel:Potential and Limitations within Conceptual Aircraft Design for the Optimization of a Flexible Wing with and without Load Alleviation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Krengel, Markus DinoMarkus.Krengel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2082-7051145246947
Datum:5 Oktober 2023
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
DLR, e.V.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Load alleviation, conceptual aircraft design, MDO
Veranstaltungstitel:AR20+: Workshop on High Aspect Ratio Wing Technologies
Veranstaltungsort:London, United Kongdom
Veranstaltungsart:Workshop
Veranstaltungsbeginn:5 Oktober 2023
Veranstaltungsende:6 Oktober 2023
Veranstalter :Brahmal Vasudevan Institute for Sustainable Aviation at Imperial College London
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Krengel, Markus Dino
Hinterlegt am:25 Okt 2023 11:14
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:58

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