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Hybrid Electric Propulsion Systems for Medium-Range Aircraft from a Maintenance Point of View

Wilken, Andreas und Pick, Moritz und Sieb, Patrick und Bien, Maximilian und Lobitz, Lennart und Rodeck, Rebecca und Wicke, Kai und Wende, Gerko und Friedrichs, Jens und Heimbs, Sebastian (2023) Hybrid Electric Propulsion Systems for Medium-Range Aircraft from a Maintenance Point of View. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2023, 2023-09-19 - 2023-09-21, Stuttgart. doi: 10.25967/610084.

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Offizielle URL: https://publikationen.dglr.de/?tx_dglrpublications_pi1%5bdocument_id%5d=610084

Kurzfassung

The use of a hybrid electric propulsion system for aircraft offers the potential to increase aircraft efficiency, reduce fuel consumption and thus reduce emissions. Design concepts, emission analysis and aircraft performance are being studied extensively. However, how future hybrid electric propulsion systems will change the maintenance, repair and overhaul (MRO) of an aircraft is also an important consideration. This paper examines the effects of hybridisation on a parallel hybrid electric propulsion system of a medium-range aircraft, the Airbus A320, powered by an IAE V2500 engine. The electric motor is powered by a battery and is used to assist the turbofan engine, mainly during the takeoff phase. The additional system components of the chosen hybrid electric propulsion system and their corresponding damage mechanisms are addressed from a maintenance point of view. Challenges for future maintenance are discussed and possible failure modes and failure possibilities are analysed. For this purpose, a Failure Mode and Effects Analysis and a Fault Tree Analysis will be carried out. The results of this analysis can be used to determine how the additional components need to be designed to maintain the overall safety of the propulsion system at the current level. This will also provide needs and ideas for a future design for maintenance.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/198168/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Hybrid Electric Propulsion Systems for Medium-Range Aircraft from a Maintenance Point of View
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wilken, AndreasAndreas.Wilken (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5932-098XNICHT SPEZIFIZIERT
Pick, Moritzmoritz.pick (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sieb, PatrickPatrick.Sieb (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bien, Maximilianm.bien (at) ifas.tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lobitz, Lennartl.lobitz (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rodeck, RebeccaRebecca.Rodeck (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0008-3572-8890144699589
Wicke, Kaikai.wicke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8220-6437NICHT SPEZIFIZIERT
Wende, Gerkogerko.wende (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Friedrichs, Jensj.friedrichs (at) ifas.tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heimbs, Sebastians.heimbs (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2023
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.25967/610084
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Hybrid electric aircraft; Failure modes, Maintenance; FMEA; FTA; Design for Mainte
Veranstaltungstitel:Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2023
Veranstaltungsort:Stuttgart
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:19 September 2023
Veranstaltungsende:21 September 2023
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Instandhaltung und Modifikation > Wartungs- und Reparaturtechnologien
Hinterlegt von: Wilken, Andreas
Hinterlegt am:18 Okt 2023 09:39
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:58

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