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Navier-Stokes Prediction of Helicopter Rotor Performance Including Aero-Elastic Effects

Beaumier, Philippe und Chelli, Enrico und Pahlke, Klausdieter (2001) Navier-Stokes Prediction of Helicopter Rotor Performance Including Aero-Elastic Effects. Journal of the American Helicopter Society, 46 (4). AMERICAN HELICOPTER SOCIETY INCORPORATION. ISSN 0002-8711.

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Kurzfassung

Two numerical methods (the DLR code FLOWer and the ONERA code CANARI), based on the resolution of the Reynolds Averaged Navier-Stokes equations, are applied in this paper in order to compute the performance of helicopter rotors in hover. The comparison of computed performance with experimental results of the scale-1 BO-105 rotor and the model 7A rotor assuming rigid blades show a significant overestimation of rotor thrust and power. An easy and efficient way to account for the blades elasticity in torsion is then described. The new aero-elastic computations show much better agreement with experiment, especially for the hingeless BO-105 rotor, even if the rotors figures of merit are underestimated for a given thrust coefficient. It is finally shown that accounting for a laminar-turbulent boundary layer (instead of a fully turbulent boundary layer) in the Navier-Stokes code significantly increases the estimated figure of merit, thus improving the correlation between computations and experiment.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/19724/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Navier-Stokes Prediction of Helicopter Rotor Performance Including Aero-Elastic Effects
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Beaumier, PhilippeONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Chelli, EnricoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pahlke, KlausdieterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2001
Erschienen in:Journal of the American Helicopter Society
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:46
Verlag:AMERICAN HELICOPTER SOCIETY INCORPORATION
ISSN:0002-8711
Status:veröffentlicht
Stichwörter:CFD, N-S equations, rotor flows, rotary flows, hover, aero-elasticity
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE
Hinterlegt von: Pahlke, Dr.-Ing. Klausdieter
Hinterlegt am:23 Nov 2005
Letzte Änderung:27 Apr 2009 04:43

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