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Water Enhanced Turbofan: Improved thermodynamic cycle using hydrogen as fuel

Görtz, Alexander und Häßy, Jannik und Schmelcher, Marc und El-Soueidan, Mahmoud (2023) Water Enhanced Turbofan: Improved thermodynamic cycle using hydrogen as fuel. In: ASME Turbo Expo 2023: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, GT 2023. ASME Turbo Expo 2023, 2023-06-26 - 2023-06-30, Boston, USA. doi: 10.1115/GT2023-100807. ISBN 978-079188703-5.

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Kurzfassung

Revolutionary developments are needed to drastically reduce emissions of aviation. Two promising approaches are hydrogen combustion and the water enhanced turbofan (WET). Heat exchangers are needed for both concepts. Whereas for hydrogen combustion, it is necessary to bring liquid hydrogen to operating temperature, the WET requires an evaporator for water and a condenser to extract it from the exhaust flow. Although both technologies may contribute to the mitigation of climate impact individually, it makes sense to combine them in the long term. Unfortunately, it is not known to what extent these approaches can be combined but there is potential for synergy. In this work, a hydrogen-fueled WET is compared with a kerosene-fueled WET. The design approach is described and the interaction of both technologies is investigated. While the thrust specific energy consumption is reduced by 2.2 % when switching to hydrogen, it is also possible to reduce the additional water tank mass by 40 %.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/196077/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Water Enhanced Turbofan: Improved thermodynamic cycle using hydrogen as fuel
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Görtz, AlexanderAlexander.Goertz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Häßy, JannikJannik.Haessy (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmelcher, MarcMarc.Schmelcher (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
El-Soueidan, MahmoudMahmoud.El-Soueidan (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2023
Erschienen in:ASME Turbo Expo 2023: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, GT 2023
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1115/GT2023-100807
ISBN:978-079188703-5
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Water Enhanced Turbofan, Hydrogen, Heat Exchanger, Engine Performance
Veranstaltungstitel:ASME Turbo Expo 2023
Veranstaltungsort:Boston, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:26 Juni 2023
Veranstaltungsende:30 Juni 2023
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik
Hinterlegt von: Görtz, Alexander
Hinterlegt am:23 Okt 2023 10:32
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:56

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