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Methods for the Preliminary Design of Heat Exchanger in Aircraft Engines

Schmelcher, Marc und Häßy, Jannik und Görtz, Alexander und El-Soueidan, Mahmoud (2023) Methods for the Preliminary Design of Heat Exchanger in Aircraft Engines. In: ASME Turbo Expo 2023: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, GT 2023. ASME Turbo Expo 2023, 2023-06-26 - 2023-06-30, Boston, Massachusetts, USA. doi: 10.1115/gt2023-102959. ISBN 978-079188703-5.

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Kurzfassung

The Water-Enhanced Turbofan (WET) is a promising approach to increase engine efficiency and to reduce emissions. For this concept, a Heat Recovery Steam Generator (HRSG) is required to evaporate and superheat liquid water before injecting it into the combustor. However, the integration of a HRSG into an aero engine has not been investigated in detail yet and the design specifications as well as metrics differ from state of the art, ground-based HRSG applications. Therefore, this paper presents methods and correlations that are combined to build a preliminary design tool for heat exchangers with evaporation. The resulting model is verified by a comparison to experimental heat exchanger studies. Finally, the model is used to assess a HRSG located downstream of the turbine section of a generic aero engine evaporating different water mass flows. The large differences in exhaust temperature and mass flow between cruise and take-off conditions outline the difficulty in finding a well balanced HRSG design.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/195836/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Methods for the Preliminary Design of Heat Exchanger in Aircraft Engines
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schmelcher, MarcMarc.Schmelcher (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Häßy, JannikJannik.Haessy (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Görtz, AlexanderAlexander.Goertz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
El-Soueidan, MahmoudMahmoud.El-Soueidan (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2023
Erschienen in:ASME Turbo Expo 2023: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, GT 2023
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1115/gt2023-102959
ISBN:978-079188703-5
Status:veröffentlicht
Stichwörter:WET, heat exchanger design, aircraft engines, evaporator
Veranstaltungstitel:ASME Turbo Expo 2023
Veranstaltungsort:Boston, Massachusetts, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:26 Juni 2023
Veranstaltungsende:30 Juni 2023
Veranstalter :ASME
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration, L - Komponenten und Emissionen
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Hinterlegt von: Schmelcher, Marc
Hinterlegt am:13 Nov 2023 08:41
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:56

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