elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Modeling of Advanced Helmholtz Resonator Liners with a Flexible Wall

Kohlenberg, Hans-Fleming und Schulz, Anita und Enghardt, Lars und Knobloch, Karsten (2023) Modeling of Advanced Helmholtz Resonator Liners with a Flexible Wall. AIAA Journal, 61 (7), Seiten 3108-3118. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.J062227. ISSN 0001-1452.

[img] PDF - Postprintversion (akzeptierte Manuskriptversion)
1MB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/1.J062227

Kurzfassung

Acoustic liners are an effective way to dampen aircraft noise. Conventional single-degree-of-freedom liners consist of a perforated facesheet backed with a honeycomb structure and a rigid end plate. Their damping excels near their resonance frequency, which is antiproportional to the cavity depth (quarter-wave-resonator) or the cavity volume (Helmholtz resonator). However, this is a challenge for low-frequency noise with long wavelengths due to the limited installation space. We therefore propose a resonator in which the back cavity is divided into two cavities by a flexible plate. The aim is to combine the damping mechanisms of the Helmholtz resonator with the material damping of the flexible plate. With carefully chosen parameters, this flexible plate resonates well below the Helmholtz frequency. We derived an analytic model based on waveguide theory to predict the impedance of the resonator concept. The Helmholtz equation was solved to (numerically) determine the scattering coefficients of a channel section in which one wall is lined with the predicted resonator impedance. The predicted dissipation agreed well with experimental data from measurements at the aeroacoustic wind tunnel DUCT-R.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/195782/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Modeling of Advanced Helmholtz Resonator Liners with a Flexible Wall
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kohlenberg, Hans-FlemingFleming.Kohlenberg (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6983-1545137949885
Schulz, AnitaAnita.Schulz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Enghardt, LarsLars.Enghardt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Knobloch, KarstenKarsten.Knobloch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3424-0809NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:29 Mai 2023
Erschienen in:AIAA Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:61
DOI:10.2514/1.J062227
Seitenbereich:Seiten 3108-3118
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0001-1452
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aircraft, noise reduction, damping, liner, helmholtz resonator, coupling, flexible walls, plate vibration, material damping, impedance model, aeroacoustic
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Komponenten und Emissionen, L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Berlin-Charlottenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Hinterlegt von: Kohlenberg, Hans-Fleming
Hinterlegt am:03 Jul 2023 09:25
Letzte Änderung:19 Okt 2023 10:01

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.