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Experimental and Numerical Analysis of the Vibro-Acoustic Behavior of a Helmholtz Resonator with a Flexible Wall

Kohlenberg, Hans-Fleming und Radmann, Vincent und Genßler, Julia und Enghardt, Lars und Knobloch, Karsten (2023) Experimental and Numerical Analysis of the Vibro-Acoustic Behavior of a Helmholtz Resonator with a Flexible Wall. 2023 AIAA AVIATION Forum, 2023-06-12 - 2023-06-16, San Diego, USA. doi: 10.2514/6.2023-3348.

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Kurzfassung

Modern aircraft engines have large fans with a low-frequency noise signature, which conventional liners struggle to damp efficiently. New liner concepts are therefore needed to address low-frequency aircraft noise. In this paper, a Helmholtz resonator is combined with a flexible plate dividing the cavity into two. The flexible plate extends the conventional single-degree of freedom system to a multi-degree of freedom system, with resonances below the conventional Helmholtz resonance. The plate's motion is investigated experimentally at the aero-acoustic wind tunnel DUCT-R with a vibrometer and compared to numerical simulations based on FEM, where good agreement is found. We showed that the face sheet and plate size is a crucial parameter of the concept which alters the number of resonance frequencies, their absorption amplitudes and their resonance frequencies. The flexible wall vibrates strongly and adds multiple damping peaks when the plate resonances lie in the vicinity of the Helmholtz resonance. Furthermore, we resolved the deflection shapes and the absorption of the Helmholtz resonator with a flexible wall of variable size numerically. The results help to fortify confidence in the proposed liner concept for future optimization and application.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/195747/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Experimental and Numerical Analysis of the Vibro-Acoustic Behavior of a Helmholtz Resonator with a Flexible Wall
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kohlenberg, Hans-FlemingFleming.Kohlenberg (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6983-1545137949817
Radmann, Vincentvincent.radmann (at) tu-berlin.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Genßler, JuliaJulia.Genssler (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Enghardt, LarsLars.Enghardt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Knobloch, KarstenKarsten.Knobloch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3424-0809NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:12 Juni 2023
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2023-3348
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aircraft, noise reduction, damping, liner, helmholtz resonator, coupling, flexible walls, flexible plate, plate vibration, material damping, aeroacoustic, FEM, impedance tube, vibrometer
Veranstaltungstitel:2023 AIAA AVIATION Forum
Veranstaltungsort:San Diego, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:12 Juni 2023
Veranstaltungsende:16 Juni 2023
Veranstalter :American Institute of Aeronautics and Astronautics
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Komponenten und Emissionen, L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Berlin-Charlottenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Hinterlegt von: Kohlenberg, Hans-Fleming
Hinterlegt am:03 Jul 2023 09:25
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:56

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