elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Comparison of Reduced Order Models for Evaluating Stability Derivatives for the DLR-F22 ONERA model

Widhalm, Markus und Stradtner, Mario und Schuette, Andreas und Ghoreyshi, Mehdi und Jirasek, Adam und Seidel, Jurgen (2023) Comparison of Reduced Order Models for Evaluating Stability Derivatives for the DLR-F22 ONERA model. 2023 AIAA Aviation Forum, 2023-06-12 - 2023-06-16, San Diego, USA. doi: 10.2514/6.2023-4199.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
4MB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2023-4199

Kurzfassung

This paper presents a comparison of reduced order models to predict aerodynamic stability derivatives. The study involved two widely used frameworks for simulating unsteady flows, DoD HPCMP CREATERM-AV/Kestrel and the DLR TAU code. The DLR TAU code contains a linearized version of the discrete unsteady Reynolds-averaged Navier-Stokes equations based on the small perturbation approach which are solved in the frequency domain. This allows a comparison with distinctly different approaches of reduced order aerodynamic modeling. The first approach is based on the linear frequency domain solver which computes stability derivatives directly. Three reduced order models are applied to unsteady simulations to extract stability derivatives from predicted time histories of the force and moment coefficients. The first reduced order model is the stability derivatives method. The second reduced order model is based on the calculated indicial responses to unit step changes in the angle of attack and pitch rate. Furthermore, a system identification approach is applied to the time history of the force and moment coefficients for different training maneuvers to extract the stability derivatives. The weaknesses and strengths of the individual approaches of reduced order models are shown and, in particular, the efficiency of the methods is outlined. The use case is the DLR-F22 ONERA model, a generic research wind tunnel model of a triple delta wing fighter type aircraft configuration, at transonic flow conditions for various angles of attack.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/195607/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Comparison of Reduced Order Models for Evaluating Stability Derivatives for the DLR-F22 ONERA model
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Widhalm, MarkusMarkus.Widhalm (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stradtner, MarioMario.Stradtner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schuette, Andreasandreas.schuette (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ghoreyshi, Mehdimehdi.ghoreyshi.ctr (at) afacademy.af.eduNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jirasek, Adamadam.jirasek (at) afacademy.af.eduNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Seidel, Jurgenjurgen.seidel (at) afacademy.af.eduNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2023
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2023-4199
Status:veröffentlicht
Stichwörter:DLR-TAU, Kestrel, Linear Frequency domain
Veranstaltungstitel:2023 AIAA Aviation Forum
Veranstaltungsort:San Diego, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:12 Juni 2023
Veranstaltungsende:16 Juni 2023
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, BS
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Widhalm, Markus
Hinterlegt am:25 Okt 2023 10:15
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:56

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.