elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Can we successfully avoid persistent contrails by small altitude adjustments of flights in the real world?

Sausen, Robert und Hofer, Sina Maria und Gierens, Klaus Martin und Bugliaro Goggia, Luca und Ehrmanntraut, Rüdiger und Sitova, Ilona und Walczak, Kacper und Burridge-Diesing, Anja und Bowman, Milena und Miller, Nick (2023) Can we successfully avoid persistent contrails by small altitude adjustments of flights in the real world? Meteorologische Zeitschrift. Borntraeger Science Publishers. ISSN 0941-2948. (im Druck)

WarnungEs ist eine neuere Version dieses Eintrags verfügbar.

[img] PDF - Postprintversion (akzeptierte Manuskriptversion)
1MB

Kurzfassung

This paper describes the first-ever operational contrail avoidance trial in the real world, which took place in the region of Maastricht Upper Area Control (including the northwest of Germany, the Benelux countries and part of the North Sea) in the year 2021. Contrail avoidance could be an efficient method for mitigating the climate impact of aviation. Applying a deliberate experiment design, air traffic was deviated every other day by changing the flight altitude by up to 2000 ft up or down if potential persistent contrails were predicted. Whether deviations were successful on average was checked using satellite images of high clouds and by application of a contrail detection algorithm, which makes use of the properties of contrails. Despite the fact that forecasting persistent contrails remains a challenge, the trial was successful at a significance level of 97.5 %, i.e., on average persistent contrails can be avoided for regular flights in the real world with a small intervention in the vertical flight path. The experiment is an important step towards a regular operational reduction of the aviation climate impact by means of air traffic management. Nevertheless, many open questions need to be solved prior to an operational implementation of contrail avoidance or climate optimised flight trajectories in legal ATM procedures.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/195244/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Can we successfully avoid persistent contrails by small altitude adjustments of flights in the real world?
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Sausen, RobertDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-9572-2393NICHT SPEZIFIZIERT
Hofer, Sina MariaDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-6148-2053NICHT SPEZIFIZIERT
Gierens, Klaus MartinDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0001-6983-5370NICHT SPEZIFIZIERT
Bugliaro Goggia, LucaDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0003-4793-0101NICHT SPEZIFIZIERT
Ehrmanntraut, RüdigerEurocontrol, Maastricht, NLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sitova, IlonaEurocontrol, Maastricht, NLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Walczak, KacperEurocontrol, Maastricht, NLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Burridge-Diesing, AnjaEurocontrol, Maastricht, NLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bowman, MilenaEurocontrol, Maastricht, NLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Miller, NickEurocontrol, Maastricht, NLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2023
Erschienen in:Meteorologische Zeitschrift
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Verlag:Borntraeger Science Publishers
ISSN:0941-2948
Status:im Druck
Stichwörter:contrail avoidance, aviation climate impact, real flight trial, ice super-saturated regions, contrail detection
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Erdsystem-Modellierung
Institut für Physik der Atmosphäre > Wolkenphysik
Hinterlegt von: Sausen, Prof.Dr. Robert
Hinterlegt am:31 Mai 2023 11:43
Letzte Änderung:26 Jul 2023 09:25

Verfügbare Versionen dieses Eintrags

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.