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Trajectory-based traffic observation of cooperation at a road narrowing. Implications for autonomous driving

Quante, Laura und Gimm, Kay und Schießl, Caroline (2023) Trajectory-based traffic observation of cooperation at a road narrowing. Implications for autonomous driving. at - Automatisierungstechnik (71(4)), Seiten 249-257. Walter de Gruyter GmbH. doi: 10.1515/auto-2023-0003. ISSN 0178-2312.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich bis Mai 2024 - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
3MB

Offizielle URL: https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/auto-2023-0003/html

Kurzfassung

Understanding human interactions in today’s transportation system is a prerequisite for developing wellaccepted cooperatively interacting autonomous vehicles. This paper is devoted to the two-sided narrow passage scenario and uses trajectory data to investigate drivers’ interaction behavior when encountering each other from opposite directions. Trajectory data of 209 encounters at a road narrowing were analyzed in terms of drivers’ approaching behavior and arrival order. The exploratory analysis has shown that in this specific location an informal traffic rule has developed: It was not the order of arrival but the direction of travel that primarily determined who passed the road narrowing first. This result shows that informal rules can influence drivers’ interaction behavior and should accordingly be considered in the development of autonomous vehicles to ensure safe and efficient encounters with human road users.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/194714/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Trajectory-based traffic observation of cooperation at a road narrowing. Implications for autonomous driving
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Quante, LauraLaura.Quante (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7935-0393NICHT SPEZIFIZIERT
Gimm, Kaykay.gimm (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5136-685X144833950
Schießl, Carolinecaroline.schiessl (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5849-5075NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:7 April 2023
Erschienen in:at - Automatisierungstechnik
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1515/auto-2023-0003
Seitenbereich:Seiten 249-257
Verlag:Walter de Gruyter GmbH
ISSN:0178-2312
Status:veröffentlicht
Stichwörter:driver cooperation; informal traffic rules; narrow passage; road bottleneck; trajectory analysis
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - KoKoVI - Koordinierter kooperativer Verkehr mit verteilter, lernender Intelligenz
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik
Institut für Verkehrssystemtechnik > Informationsflussmodellierung in Mobilitätssystemen, BS
Institut für Verkehrssystemtechnik > Informationsgewinnung und Modellierung, BS
Institut für Verkehrssystemtechnik > Design & Bewertung von Mobilitätslösungen, BS
Hinterlegt von: Quante, Laura
Hinterlegt am:21 Apr 2023 14:06
Letzte Änderung:19 Okt 2023 15:50

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